Oversikt
Vi europeere tar vår mulighet til å bevege oss for
gitt. Varer transporteres hurtig fra fabrikk til forbruker, gjerne over
landegrenser. EU har bidratt til å fjerne fysiske og tekniske hindre for
den frie bevgelsen, men de nåværende transportmønstre og vekstrater er
ikke bærekraftige. Utfordringen er å oppmuntre til en bedre
balanse mellom ulike former for transport og å ta i bruk eksisterende
transportnett på en mer effektiv måte.
EUs langsiktige mål er å legge grunnlag for en
bærekraftig samferdselspolitikk. En viktig målsetting er å flytte trafikk
over fra vei til bane. Dette avhenger av at de europeiske jernbanene
blir vesentlig forbedret. Et annet mål er å integrere det lappeteppet som
det europeiske transportnettet er, for å gjøre det mer effektivt. En
tredje prioritet er å gjøre det enklere kombinere ulike transportformer:
som vei og jernbane, jernbane og sjøtransport og så videre.
I
Amsterdamtraktaten er det slått fast at transeuropeiske
nettverk skal være Unionens ansvar. Slike nettverk består av
kommunikasjonslinjer over hele EU; veier, kanalsystemer, telefonlinjer og
annen infrastruktur.
Nå som EU får ti nye medlemmer blir dette arbeidet enda viktigere; i mange
av de nye medlemslandene er infrastrukturen mindre utviklet enn i de gamle
medlemslandene. Samtidig gir økt velstand i de tidligere østeuropeiske
landene økt bilbruk, og alternative transportveier blir stadig viktigere.
Det
er satt i gang arbeid med å samordne jernbanetrafikken og å bygge opp et
sammenhengende nettverk for høyhastighetstog over hele EU. Innenfor både
luftfart og skipsfart er det innført felleseuropeiske tiltak. Innen
veitransport samarbeides det med felles regler for maksimumsvekt på større
kjøretøyer, felles sikkerhetsstandarder og felles førerkort.
EU
er også involvert i finansieringen av en lang rekke større utbygninger som
tunnelen under Den engelske kanal, broen mellom Sverige og Danmark -
Öresundbrua - og deler av
nettverket for høyhastighetstog i Spania, Frankrike og Belgia.
Hovedmålene
for den felles samferdselspolitikken
■
Sette miljø-, sikkerhets- og sosialpolitiske standarder for transport
■
Sikre rettferdig og effektiv prising av transporttjenestene ved hjelp av
aktiv konkurranse, men med politiske reguleringer når det er nødvendig
■
Påskynde investeringer i transportsektoren
■
Oppmuntre forskning og teknologisk utvikling innen transport
■
Opprette transportforbindelser til land utenfor Unionen
|