Oversikt
EUs felles
landbrukspolitikk som opprinnelig ble skapt for å sikre Vest-Europas
matvareforsyning, opprettholder og fremmer i dag utviklingen av
distriktene gjennom et mangfoldig landbruk. Med dyresykdommer som BSE
(kugalskap) og
munn- og klovsyke er produksjonsmetoder og kvalitet kommet øverst på
forbrukernes dagsorden og landbruks- og forbrukerpolitikk er koblet
tettere sammen.
EUs felles
landbrukspolitikk ble opprettet i begynnelsen av 1960-årene og var et av
de første områdene der tiltak i felles EU-regi ble gjennomført. Hensikten
med å overføre markedsdelen av landbrukspolitikken fra nasjonalt nivå til
EU var å sørge for sikker matforsyning til rimelige og stabile priser.
Historisk så hare
tre grunnleggende prinsipper vært lagt til grunn for EUs felles
landbrukspolitikk: et felles marked, felleskapelig preferanse og
finansiell solidaritet. Dette innebærer et felles indre marked uten
handelshindringer mellom medlemslandene, samt et felles grensevern omkring
dette markedet. Finansiell solidaritet innebærer at EU skal finansiere
alle tiltak i sektoren uavhengig av hvilke medlemsland som yter godt av
tiltakene. Dette har resultert i at noen land er netto mottakere av CAP-støtte, mens andre er netto bidragsytere.
EU ønsker å beskytte sin landbruksproduksjon mot
svingninger i prisene på verdensmarkedet. Dette gjøres ved hjelp av:
- Markedsreguleringer
- Tollunion
- Garanterte minstepriser
Sluttprisen til
forbrukerne blir holdt stabil, og bøndene sikres en fast inntekt ved at
EUs organer griper inn med støttekjøp når prisene på landbruksvarer synker
under et visst nivå. Ytelsene til landbruket legger beslag på rundt
halvparten av EUs årlige budsjett.
Til tross for at
disse prinsippene har stått uforandret siden fellesskapets første dager,
så har landbrukspolitikken blitt reformert ved en rekke anledninger. I
1992 ønsket en å angripe problemer med overproduksjon og de store
utgiftene ved å opprettholde prisene til bøndene. Reformen tok sikte på å
redusere produksjonen og å basere mer av støtten til bøndene på
arealtilskudd i stedet for direkte produksjonsstøtte. Dette har bidratt
til at de store overskuddslagrene av jordbruksvarer er så godt som
forsvunnet.
Reformen fra 1992
ble videreført i forbindelse med forberedelsene til EUs utvidelse østover.
Gjennom Agenda 2000 ble politikken endret for å styrke
markedsorienteringen og konkurransekraften til landbruket og for å
forberede Unionen på innlemmelsen av østeuropeiske land hvor
landbrukssektoren utgjør en mye større del av næringslivet i landene og
sysselsetter en stor del av befolkningen enn i EU-landene ellers. Agenda
2000 gir retningslinjene til dagens CAP og legger også større vekt på de
distriktspolitiske sidene ved landbruket nå enn før. En viktig del av
landbrukspolitikken er å bevare flest mulig gårder i distriktene for å
opprettholde driften og å hjelpe små bruk. Les mer om Agenda 2000 her.
Midtveisgjennomgangen (Mid-term Review) av Den
felles landbrukspolitikken
Med EU utvidelsen
og en ny WTO-runde i bakhodet gjennomgikk EU i juni 2003 en ny reform –
den såkalte ”Mid-Term Review” - av CAP. Reformen innebærer at støtten til
EUs landbruk endres helt og rettes mot forbrukere og skattebetalere. Målet
er å gi bonden i EU frihet til å produsere det markedet ønsker. Dette
innebærer i utgangspunktet at støtte utbetales uavhengig av produksjonens
størrelse, men her kan medlemslandene velge forskjellige framgangsmåter.
Det nye systemet med ”enkeltbetalinger pr. bedrift” skal knyttes til
sterke krav til miljø, dyrevelferd, og matvaretrygghet. Les mer
her
Reformen trådte i kraft 1. januar 2005.
Mer om hvordan medlemslandene implementerer CAP-reformen
her
Bydgeutvikling
i sentrum
Som en del av
CAP-reformen skal Kommisjonen forberede en ny politikk for bygdeutvikling.
Dette vil innebære tilleggsbevilgninger for bygdeutvikling og tiltak for å
promotere matsikkerhet, kvalitet og dyrevelferd. Les mer om politikken for
bygdeutviklingen
her.
Landbruk og
WTO
CAP-reformen kan
betraktes som en tilpasning i påvente av et resultat av den pågående
WTO-runden (Doha-runden). Reformen er ventet å hjelpe EUs posisjon i WTO
på flere områder, f. eks med bredere bruk av ”grønn støtte” og avvikling av
produksjonsrettet landbruksstøtte.
.
Norge og EUs landbrukspolitikk
Norge er ikke med
i EUs felles landbrukspolitikk, men har likevel regulert sin handel med EU
gjennom EØS-avtalens Artikkel 19 (basis landbruksprodukter) og Protokoll 3
(bearbeidede landbruksprodukter). Artikkel 19 avtalen innebærer at EU vil
få redusert toll på flere varer som eksporteres til det norske markedet,
blant annet planter, frukt og grønnsaker, samt større tollkvoter på f. eks
ost. Omvendt har norske produsenter fått bedret tilgang til det indre
markedet for blant annet blomkål, brokkoli, kinakål, kirsebær, plommer og
jordbær.
Gjennom en egen veterinæravtale i EØS-regi
samarbeider veterinærmyndighetene i EU og Norge om å holde en høy standard
for plante- og dyrehelse Sist oppdatert: |