Fra Svinesund til Schengen
Schengen-avtalen er en avtale opprinnelig inngått i 1985 mellom fem av EUs
medlemsland om avskaffelse av grensekontroll for personer. Den omfatter
i dag 26 europeiske stater. Norge og Island sluttet seg til samarbeidet
i 2001.
Hva er Schengen?
Schengen er navnet på en liten
landsby helt sør i Luxembourg hvor grensene mellom Frankrike, Luxembourg
og Tyskland møter hverandre. Her undertegnet den 15. juni 1985
representanter for fem europeiske land en avtale som skulle ha som
formål å avskaffe grensekontrollen for personer mellom disse landene.
Schengen er senere blitt et fellesbegrep for det samarbeid som finner
sted mellom en rekke europeiske land med sikte på både å redusere
grensekontrollen for personer og å utarbeide felles retningslinjer for
blant annet visum og asyl.
Schengen-prosessen: litt historikk
Schengen-avtalen av 1985 ble
inngått av Belgia, Frankrike, Luxembourg, Nederland og Tyskland.
Avtalen er senere fulgt opp av Schengen-konvensjonen av 19. juni 1990.
Denne konvensjonen gir nærmere regler om den praktiske gjennomføringen
av samarbeidet. Samarbeidet trådte formelt i kraft 26. mars 1995.
Samarbeidet omfatter nå i alt 22 av EUs 27 medlemsland. England og
Irland har valgt å stå utenfor den delen av samarbeidet som omfatter
opphevelse av grensekontrollen. Heller ikke alle de nye medlemslandene
deltar fullt ut i samarbeidet ennå.
Det opprinnelige
Schengen-samarbeidet var et samarbeid utenfor EUs institusjoner.
Schengen-samarbeidet var derfor utenfor EUs felles lovgivning og var et
vanlig mellomstatlig samarbeid hvor beslutninger måtte vedtas ved
enstemmighet. Etter hvert ønsket imidlertid flere land å ta del i
arbeidet med å åpne grensene, og i Amsterdam-traktaten i juni 1997
vedtok statslederne i de 15 EU landene at Schengen-samarbeidet skulle
bli en del av EU.
Fra
21. desember 2007 ble Schengen-området utvidet til å omfatte Polen,
Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia, Slovenia, Ungarn og Malta.
Dette innebærer at den indre grensekontrollen forsvinner.
Schengen-området omfatter nå Norge, Island og alle EUs medlemslandene
med unntak av Storbritannia, Irland, Kypros, Bulgaria og Romania. De tre
siste skal imidlertid bli en del av Schengen-området når blant annet
tiltak for databeskyttelse, ekstern grensekontroll og politisamarbeid er
på plass. Sveits og Liechtenstein har signert en avtale om deltakelse i
Schengen samarbeidet, og skal etter hvert bli en del av Schengen-området
også.
Schengen-samarbeidet og Island/Norge
Innbyggerne i de nordiske landene
er nært knyttet til hverandre gjennom et historisk, kulturelt og til
dels språklig fellesskap. Dette fellesskapet har ført til at de nordiske
landene i mer enn 40 år har hatt en felles pass- og reisefrihetsordning.
Dette samarbeidet kalles i det daglige den nordiske passunionen. Da det
ble klart at Danmark, Finland og Sverige ønsket å delta i
Schengen-samarbeidet skapte dette usikkerhet om fremtiden til den
nordiske passunionen. Spørsmålet ble diskutert av landenes
statsministrer på et møte i Reykjavik i 1995. Statsministrene ble enige
om at den nordiske passfriheten var best tjent med at også Norge og
Island ble med i Schengen-samarbeidet. Norge undertegnet en
samarbeidsavtale om dette den 19. desember 1996, og denne ble godkjent
av Stortinget 9. juni 1997.
Mens Schengen-landene forhandlet
med Island og Norge, gikk utviklingen videre innen EU, og da
statslederne i juni l997 vedtok å integrere Schengen-samarbeidet i EU
ble det nødvendig med nye forhandlinger med Island og Norge.
Videreutvikling av Schengen-regelverket ville nemlig etter
Amsterdam-traktaten skje etter vanlig EU-prosedyre. De nye
forhandlingene ble sluttført vinteren 1998/99 og den nye
Schengen-avtalen ble godkjent av Stortinget 26. april 1999. Den nye
avtalen avløser dermed avtalen fra 1996. Det islandske Alltinget
godkjente avtalen i mars 2000.
Det
institusjonelle samarbeid mellom Norge/Island og EU
For å sikre Island og Norge
deltakelse i Schengen-samarbeidet er det opprettet et fellesorgan hvor
Island og Norge og samtlige av Unionsrådets medlemmer (herunder også
Irland og Storbritannia) skal delta. Fellesorganet skal behandle alle
typer Schengen-saker. Norge har talerett i Fellesorganet. Vedtak som
gjelder for Schengen-området vedtas av EU-medlemmene i Rådet. Norge
godtar vedtaket i etterkant.
Hovedtrekkene i
Schengen-samarbeidet
Grensekontroll
ved indre grenser
Kjernen i Schengen-samarbeidet er
avskaffelse av personkontroll ved indre grenser. Folk trenger ikke
lenger å vise passet ved grensene, men man må likevel ha med seg gyldige
identifikasjonspapirer for andre anledninger. Avskaffelsen av
passkontrollen gleder også for innbyggere av tredjeland. Dette betyr i
praksis at en reisende som kommer fra det amerikanske kontinent via
Island vil bli passkontrollert på Keflavik og deretter kan reise fritt i
24 europeiske land - 22 EU-land samt Island og Norge. Kontroll skal
foretas både ved innreise og utreise fra Schengen-området.
Fjerning av
grensekontrollen betyr ikke at sikkerhetskontrollen på flyplasser
forsvinner. Flyselskaper kan kreve identifikasjonspapirer i forbindelse
med ombordstigning i fly.
Dersom hensynet til den
offentlige orden eller statens sikkerhet krever det, kan det enkelte
land for et begrenset tidsrom gjeninnføre kontrollen. En slik
tidsbegrenset gjeninnføring av grensekontrollen skal skje i samråd med
de øvrige Schengen-landene. Likeledes kan det enkelte land ut fra sin
egen nasjonale lovgivning foreta kontroller i grensenære områder. Dette
foregår vanligvis i form av stikkprøvekontroller.
Det er verd å merke seg at
varekontroll ikke omfattes av Schengen-samarbeidet. Dette reguleres
innen EU av reglene om det indre marked og tollunionen, og mellom EU og
EØS-landene Island, Liechtenstein og Norge hovedsaklig av EØS-avtalen.
De norske reglene om avgiftsfrie kvoter på alkohol m.v. vil fortsatt
gjelde og tollvesenet vil fortsatt ha adgang til å foreta kontroll av
håndbagasje.
Grensekontroll
ved ytre grenser
Etter hovedreglene i
Schengen-konvensjonen skal passering av de ytre grensene skje ved
godkjente grenseoverganger og innenfor deres åpningstid. Ved større
overgangssteder vil det være døgnåpent. Ved passering av den ytre grense
skal de nasjonale myndigheter foreta en identitetskontroll av alle som
passerer grensen og i tillegg foreta en grundigere kontroll av
tredjelandsborgere, dvs. personer som ikke er statsborgere i
Schengen-land. For disse vil det bli kontrollert om vedkommende har
gyldig visum dersom han/hun kommer fra et visumpliktig land og om
vedkommende har tilstrekkelige midler til opphold og reise. Det skal
også kunne kreves opplysninger om oppholdets formål. Det vil videre bli
foretatt en kontroll mot Schengen-landenes felles database for å
kontrollere om vedkommende er ettersøkt for straffbare handlinger m.v.
Personer som tilfredsstiller
innreisevilkårene og som har fått innvilget et ”Schengen-visum” har rett
til å oppholde seg innenfor Schengen-området i inntil tre måneder.
Opphold ut over tre måneder krever oppholdstillatelse. Schengen-landene
skal også utføre kontroll ved utreise fra Schengen-området. Denne
kontrollen har imidlertid lavere prioritet enn innreisekontrollen.
Svalbard og en del europeiske territorier utenfor det europeiske
fastland omfattes ikke av Schengen-samarbeidet.
Passasjerer på fly fra tredjeland skal gjennomgå personkontroll ved den
første internasjonale flyplassen de kommer til i et Schengen-land.
Deretter vil de slippe ytterligere personkontroll så lenge de beveger
seg innen Schengen-området. Det samme prinsippet gjelder for kontroll av
skipstrafikken. Således vil ikke ferjetrafikk mellom Norge og Danmark,
Sverige og Tyskland bli underlagt personkontroll. Kontrollen vil
imidlertid bli opprettholdt for ferjer mellom Norge og England.
Visumsamarbeidet
Harmonisering av
visumplikten
Etter Schengen-konvensjonen
forplikter deltakerlandene seg til å harmonisere sin visumpolitikk.
Visum er en innreisetillatelse som vanligvis gis ved påtegning i
vedkommendes pass. Schengen-landene har utarbeidet en felles liste over
stater der borgere ikke er visumpliktige og en tilsvarende for land der
borgere er visumpliktige til samtlige Schengen-land. Island og Norge må
som Schengen-medlemmer harmonisere sine lister med resten av
Schengen-landene. Listen over stater med visumplikt kan endres av EUs
Unionsråd (EUs ministere).
Schengen-samarbeidet innebærer
forenklinger for visumsøkere ved at et innvilget standardvisum vil være
gyldig i alle samarbeidslandene.
Standardvisum
Det er utarbeidet et
standardvisum som er gyldig i alle Schengen-land, og en person som har
fått et slikt standardvisum kan reise og oppholde seg fritt i samtlige
Schengen-land så lenge visumet er gyldig. Et standard visum kan utstedes
for opphold i inntil tre måneder.
Standardvisum er inndelt i
følgende undergrupper:
Reisevisum
som gjelder for en eller flere innreiser, forutsatt at et uavbrutt
opphold eller flere påfølgende opphold samlet ikke overstiger tre
måneder for hvert halvår regnet fra datoen for første innreise.
Transittvisum
som gir innehaveren rett til til å reise gjennom Schengen-landenes
territorium til et tredjeland.
Lufthavntransittvisum
gir utlendinger som er underlagt spesiell visumplikt adgang til å
passere en lufthavns internasjonale transittsone i forbindelse med
flybytte på en internasjonal flygning.
Gruppevisum
er et visum for gjennomreise eller for et opphold på inntil 30 dager
utstedt til en gruppe.
Etter Schengen-konvensjonen kan
det i visse tilfelle utstedes et nasjonalt visum som bare har
gyldighet i det landet hvor det er utstedt. Slik utstedelse kan blant
annet skje på humanitært grunnlag.
Behandling av
visumsøknader
Standardvisum utstedes av Schengen-landenes diplomatiske eller konsulære
myndigheter. Visum skal i prinsippet utstedes av det land som som er
reisens bestemmelsessted, men kan også utstedes av et annet
Schengen-lands stasjon dersom landet ikke har noen diplomatisk eller
konsulær stasjon på stedet. For utstedelse av visum skal det innkreves
et gebyr. Et standardvisum vil som hovedregel gi innehaveren rett til
reise og opphold innen alle Schengen-landene i den perioden visumet
gjelder for.
Asylsamarbeidet
Europa har lange tradisjoner for å
ta i mot mennesker som flykter på grunn av krig eller forfølgelse i sitt
hjemland. På grunn av en økende andel asylsøkere siden
begynnelsen av 1990-tallet har EU-medlemslands begynt å utvikle en
felles asylpolitikk. De første tiltakene ble innført gjennom
Schengen-samarbeidet. Et eksempel er etablering av felles regler om
hvilke land som skal ha ansvar for en asylsøknad (Dublin konvensjon av
1990, erstattet i 2003 av Dublin-forordningen).
Amsterdam-traktaten som trådte i krat i 1999 gir EU en sterkere rolle i
asyl- og innvandringspolitikken. Utviklingen mot et felles
europeisk asylsystem kan deles inn i to faser. Den
første fasen angår utviklingen mot felles minimumsstandarder og
ordninger knyttet til asylpolitikken. Den andre fasen av systemet
vil føre til felles asylprosedyrer i EU.
Arbeidet
med behandling av asylsøknader ble mer effektivt med innføringen av
Eurodac-databasen i 2003. Denne databasen inneholder fingeravtrykk av
alle registrerte asylsøkere i EU, slik kan man fastslå om en person har
søkt asyl i et annet medlemsland.
I tilegg
til et felles europeisk asylsystem er det utarbeidet et regionalt
beskyttelsesprogram (Regional Protection Programme) i EU for
flyktninger og asylsøkere.
Politisamarbeidet
Fordi
kriminelle grupper kan utnytte nedbyggingen av personkontrollen ved
grensen, fant Schengen-landene det nødvendig å inngå et forpliktende
politisamarbeid. Målet er å bekjempe organisert kriminalitet som narkotikahandel,
menneskesmugling, våpensmugling og økonomisk kriminalitet. Det såkalte
Schengen informasjonssystem (SIS) er et viktig hjelpemiddel i dette
arbeidet.
SIS
består av elektroniske dataregistre for utveksling av informasjon mellom
de ansvarlige myndigheter i medlemslandene. Systemet består av nasjonale
registre som opprettes og drives av de enkelte land og med et teknisk
støtteapparat i Strasbourg. I registeret er det adgang til å registrere
opplysninger i forskjellige kategorier om personer som er ettersøkte for
straffbare handlinger, forsvunne personer, vitner osv. Registrering av
personlige opplysninger må ikke være i strid med Europarådets
personvernkonvensjon. Videre er det adgang til å registrere forsvunne
motorkjøretøyer, våpen, blankodokumenter, identitetspapirer og
nummererte pengesedler.
Les mer på Europaserveren
|