Enighet i EU
om reduksjon av fluorerte klimagasser
EUs
miljøstatsråder ble i Rådet 14. oktober 2003 enige om tiltak for å redusere
utslippene av fluorerte klimagasser, såkalte F-gasser. Disse gassene er
ekstremt kraftige og levedyktige drivhusgasser som brukes i kjøleskap,
luftkondisjoneringsanlegg, brannvernsutstyr og ulike typer av
prosessindustri. Å senke disse utslippene er nødvendig for å innfri
forpliktelsene i Kyoto-protokollen fra 1997. Slik kan EU og
medlemslandene nå utslippsmålene innen 2012 og få mulighet til ytterligere
reduksjon etter denne tidsfristen.
Et direktiv for kjøretøy og en
forordning for stasjonære anlegg
Lovgivningen som EUs
miljøstatsråder ble enige om, inneholder et direktiv som gjelder fluorerte
gasser som brukes i luftkondisjoneringsanlegg i kjøretøy, og en forordning
som gjelder stasjonære anlegg. Kommisjonen la frem forslagene til den nye
lovgivningen i august 2003.
- Lovgivningen vi vedtok i dag er
et nytt element i rammeverket som vi bygger for å snu klimaendringene og
gjennomføre Kyoto-protokollen, sa EUs miljøkommissær Margot Wallström i en
kommentar til vedtaket i Rådet. Det er et viktig element siden F-gassene
har enorm potensial for global oppvarming – i visse tilfeller 24 000
ganger effekten av karbondioksid. Ved å bli enige om dette har
medlemslandene igjen tatt konkrete skritt for å bekjempe klimaendringer,
sa Wallström
Formålet med den nye lovgivningen
er å redusere utslippene av de sterke klimagassene hydrofluorkarboner (HFK),
perfluorkarboner (PFK) og svovelhexafluorid (SF6). Dette er såkalte
fluorerte gasser som står for rundt 2 % av EUs totale utslipp av
klimagasser. De har imidlertid et globalt oppvarmingspotensial som er
veldig høyt, og mange av dem har i tillegg lang levetid i atmosfæren.
Kommisjonen har beregnet at
fluorerte klimagasser vil øke fra 65,2 millioner tonn CO2 ekvivalent i
1995 til mer enn 98 millioner tonn i 2010 hvis ikke tiltak iverksettes.
Med den nye lovgivningen kan utslippene reduseres med mer enn 20 millioner
tonn CO2 ekvivalent per år til 2012. Når lovgivningen er fullt ut
implementert, vil reduksjonen være på 40-50 millioner tonn CO” ekvivalent
per år.
Direktiv for luftkondisjonering
i kjøretøy
Det nye direktivet legger opp til
en utfasing av de sterkeste fluorerte gassene i luftkondisjoneringsanlegg
i nye personbiler og varebiler fra 2011. I tillegg, før utfasingen
starter, skal lekkasjene fra luftkondisjoneringsanleggene minimeres.
Forordning for stasjonære anlegg
med F-gasser
Forordningen gjelder alle
stasjonære anlegg som slipper ut F-gasser. Den vil minske lekkasjer og
oppsamling av brukt gass fra typiske bruksområder som kjøleanlegg og andre
stasjonære utslippskilder. Det nye regelverket innebærer strengere krav
til bokføring av gassforbruk, regelmessige lekkasjekontroller og systemer
for deteksjon av lekkasjer. Samtidig vil forbrukere kunne velge
miljøvennlige produkter ved at produktene skal merkes for utslipp av
F-gasser. Medlemslandene må også etterleve felles minimumsstandarder for
opplæring og sertifisering av personell som utfører lekkasjeinspeksjoner
og som behandler avtappet gass.
Markedsføring og bruk av visse
typer fluorerte gasser blir forbudt med den nye forordningen. Det innføres
forbud mot bruk av SF6 til magnesiumsstøping 2007 og etter hvert også
forbud mot markedsføring av HFK-holdig enkomponent skum som brukes i
brannslukkingsapparater. På områder hvor det finnes gode alternativer til
bruk av disse farlige gassene, innføres det også forbud, som for eksempel
bildekk, vinduer, fottøy osv.
Når kan det nye regelverket tre
i kraft?
Det endelige vedtaket av denne
lovgivningen forventes mot slutten av 2004. Både Parlamentet og Rådet må
foreta en formell votering før regelverket kan tre i kraft. Deretter har
medlemslandene 18 måneder til å innlemme direktivet i nasjonal lovgivning,
mens forordningen trer i kraft uendret og umiddelbart etter publisering i
De europeiske fellesskapstidende.
Dersom det nye regelverket
innlemmes i EØS-avtalen, blir det også en del av norsk lovgivning. Det kan
medføre en skjerping av utslippstillatelsene for SF6 fra
magnesiumsstøperier og få konsekvenser for norsk produksjon av
isolasjonsskum, ifølge Utenriksdepartementets Europaportal.
Miljøgifter i Wallströms blod
illustrerer behov for ny europeisk kjemikaliepolitikk
EUs miljøkommissær Margot Wallström lot i sommer
britiske forskere ta en titt på sitt eget blod for å se hvilke kjemikalier
hun hadde spor av i kroppen. Av de 77 ulike kjemikaliene man lette etter,
fant man spor etter 28 i Wallströms blod. Blant annet fant forskerne spor
av det giftige innsektsmiddelet DDT som har vært forbudt i mer enn 25 år.
Wallström testet sitt eget blod for å illustrere
behovet for en kjemikaliepolitikk som setter hensyn til menneskers helse
og miljøet øverst.
Ett av Prodi-Kommisjonens aller mest omfattende forslag
til lovgivning ble lagt frem 29. oktober. Kommisjonen vil ha
medlemslandene med på en radikal omlegging av europeisk
kjemikalielovgivning. Det nye forslaget går under navnet REACH som står
for Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals. Som akronymet
tilsier, vil det nye systemet innebære registrering, vurdering og
godkjenning av kjemikalier. Bedrifter som fremstiller eller importerer mer
enn ett tonn kjemikalier i løpet av ett år, må registrere dette i en
sentral database.
Formålet med REACH er å beskytte mennesker og miljø, og
samtidig styrke den europeiske kjemikalieindustriens konkurranseevne og
innovasjonsevne. REACH legger et større ansvar på bedriftene for å
håndtere risikoen som er forbundet med kjemikaliene og for å bringe til
veie opplysninger om sikkerhetsaspektet ved bruk av stoffene. Det vil
flytte bevisbyrden fra offentlige myndigheter over på industrien som nå
selv skal dokumentere at kjemikaliene som markedsføres er trygge. Disse
opplysningene skal spres til hele produksjonskjeden.
Forslaget er blitt utarbeidet på grunnlag av omfattende
høringer med alle berørte parter, inkludert en åtte ukers lang
internetthøring. De over 6000 innspillene har gitt Kommisjonen mulighet
til å foreslå et strømlinjeformet og kostnadseffektivt system som nå går
til Europaparlamentet og Ministerrådet for vedtak gjennom den felles
beslutningsprosedyre. Forslaget er utformet som en forordning, og blir
dermed gjeldene – ord for ord - i alle EU og EØS-land etter at vedtaket er
fattet.
- REACH er et banebrytende forslag, sa Wallström på
pressekonferansen da forslaget ble lansert. - Når det blir vedtatt gir det
oss mulighetene til å utnytte fordelene ved kjemikalier uten å utsette oss
selv eller miljøet for fare. Slik vil det være en gevinst for industri,
arbeidstakere og økosystemet vårt. EU vil få et av verdens mest
progressive kjemikalieforvaltningssystemer.
Registrering, vurdering og godkjennelse av kjemikalier
Forslaget til forordning vil erstatte over 40
eksisterende direktiver og forordninger. Den nåværende lovgivningen har i
stor grad vært utilstrekkelig når det gjelder å påvise risiko som mange
kjemikalier utgjør og for treg til å reagere når risiko er påvist. Det
viktigste nye elementet i REACH er registreringen som skal skje i en
sentral database. Registreringen vil omfatte opplysninger om egenskaper,
bruk og sikker håndtering av kjemikaliene. Et nytt europeisk
kjemikaliebyrå vil forvalte databasen og være ansvarlig for å
offentliggjøre opplysningene.
Vurderingen vil gjelde både for registrerte
opplysninger og de aktuelle stoffene. For det første skal det gjennomføres
en vurdering av registrerte opplysninger for å unngå ethvert unødvendig
dyreforsøk. For det andre skal også myndigheter teste stoffer, hvis det er
mistanke om at kjemikaliet utgjør en risiko for mennesker eller miljø.
De mest problematiske stoffene krever at Kommisjonen
står for godkjenning av bruksmåter. Dette omfatter kjemikalier som CMR,
PBT og vPvB. Det vil også gjelde andre stogger, hvis ikke risikoen kan
kontrolleres i tilstrekkelig grad. I slike tilfeller vil Kommisjonen
undersøke om det finnes alternativer og eventuelt forby kjemikaliet.
Billigere enn forventet
I en ny konsekvensutredning anslås de direkte kostnader
forbundet med REACH for kjemikalieindustrien å være i alt 2,3 milliarder
euro over en periode på 11 år. Det innebærer en besparelse i forhold til
summen som var utgangspunkt for internetthøringen på hele 82 %. De
helsemessige gevinstene er beregnet til 50 milliarder euro sett over en
periode på 30 år.
Hele forslaget finner du her: http://europa.eu.int/comm/environment/chemicals/whitepaper.htm
Et grønnere
Europa når EU utvides
1.
mai 2004 går 10 nye land inn i EU. For å tilfredstillene kravene til
medlemskap har landene innlemmet EUs gjeldende lovgivning i sine
respektive nasjonale lovverk, også på miljøområdet. Nå vender nåværende og
fremtidige EU-medlemmer fokus mot gjennomføringen og håndhevingen av
regelverket.
Miljøkommissær Margot Wallström
uttalte i forbindelse med et møte med miljøministere fra EUs og de 13
søkerlandenes 21. januar at fasen de nå går inn i er kritisk: Reglene må
etterleves i det virkelige liv og viktige naturområder må vernes.
Utfordringen med å etterleve
regelverket er på den ene siden et spørsmål om penger og på andre siden et
spørsmål om institusjoner og forvaltning. I det utvidelsen stadig kommer
nærmere, brukte miljøministerne møtet til å rette søkelyset mot hvordan EU
nå kan bistå søkerlandene med å implementere lovgivningen, både finansielt
og institusjonelt.
Styrket miljøforvaltning i
søkerlandene
Et hovedpoeng i denne fasen er å sikre en god miljøforvaltning i
søkerlandene. Miljøministrene understreket behovet for å hjelpe
lokale og regionale myndigheter med å bygge opp sterk nok administrativ
kapasitet til å gjennomføre miljølovgivningen på bakkenivå. Til dette
formål har EUs ”twinning-program” gjort det mulig for personer fra
offentlig forvaltning på lokalt i EU å dele erfaringer og ekspertise med i
miljøforvaltning.
Enda mer støtte til miljøarbeid
som EU-medlemmer
20% av de årlige 23 milliarder kroner søkerlandene mottar i årlig støtte
går til miljøprosjekter. Når 10 land går inn i EU kan landene hente støtte
til miljøprosjekter fra en endra større pott: struktur- og
utjevningsmidlene i EU. Det betyr en mangedobling av beløpene som går til
miljøarbeid. Samtidig øker EU støtten til de tre landene som ikke går inn
i EU i første omgang (Bulgaria, Romania og Tyrkia). Til sammen får disse
landene derfor betydelig økte midler for å fremme bærekraftig utvikling
gjennom hele regionen. Et utvidet EU skal bli et grønnere EU.
Kommisjonen handler for å beskytte grunnvann mot forurensing
22. september la Europakommisjonen
frem et forslag til nytt regelverk for å beskytte grunnvann mot
forurensing. EUs medlemsland skal i følge direktivforslaget overvåke og
bedømme kvaliteten på grunnvannet for å identifisere og snu tendenser til
grunnvannsforurensing.
- Vann er en gudegave, men blir mye
misbrukt, sa Miljøkommissær Margot Wallström da forslaget ble lagt frem. -
Vi stoler på grunnvannet, og vi må beskytte det. I dag har vi ikke
tilstrekkelig informasjon om tilstanden til denne livsviktige ressursen i
Europa. Direktivforslaget vil hjelpe oss å finne ut mer og sikrer at
grunnvannet vårt ikke forurenses, sa Wallström.
Forslaget er i tråd med
Rammeverksdirektivet for vann, som ble vedtatt i 2000 og har til hensikt å
sikre god kvalitet på alle typer vann i EU. Dette direktivet gir
Kommisjonen i oppgave å foreslå konkrete tiltak for å forhindre og
kontrollere grunnvannsforurensing. Tiltakene må inneholde kriterier for å
bedømme den kjemiske tilstanden i grunnvannet og identifisere tendenser i
forurensingen av grunnvann. Forslaget som nå foreligger innfører i tillegg
tiltak for å beskytte mot indirekte forurensing av grunnvannet, som skjer
når farlige avfallsstoffer trenger gjennom jordsmonnet.
Grenseverdier for kjemikalier i
grunnvannet
EU har allerede lovgivning som regulerer grenseverdier for nitrater,
plantevernmidler og andre biocidale produkter. Data om
grunnvannskvaliteteten skal sammenlignes opp mot disse grenseverdiene. Når
det gjelder forurensing som ikke omfattes av eksisterende regelverk, skal
medlemslandene sette grenseverdier innen juni 2006. Disse grenseverdiene
må defineres på ulike nivåer; nasjonalt, vannbasseng- eller grunnvannsnivå
slik at den store variasjonen i EUs grunnvann blir tatt hensyn til.
Forslaget setter konkrete kriterier
for å identifisere betydelige og oppadgående tendenser til forurensing, i
tillegg til klare krav til når handling må settes inn for å snu disse
tendensene. Hvis konsentrasjonen av forurensende stoffer i grunnvannet
utgjør 75 % av grenseverdiene satt av EU eller medlemslandet, må tiltak
for å forbedre tilstanden iverksettes.
Direktivforslaget vil sikre at
grunnvann måles og vurderes på en lik måte over hele Europa. Samtidig
sikrer forslaget at det tas hensyn til lokal variasjon og det åpner for
stadig forbedring.
Mer om EUs politikk på
vann
Til topp
Lettere å velge
miljøvennlig ferie med EUs miljøblomst
Forbrukere har nå mulighet til å se etter ”Blomsten” for å finne
miljøvennlig innkvartering enten det er i form av hotell, ungdomsherberge
eller hytte på fjellet. Fra 1. mai 2003 kan turistnæringen i hele Europa
søke om miljømerket EU-blomsten for å vise hvor mye de setter inn på å
tilfredsstille merkets miljøkriterier. Europeiske forbrukere har lenge
stolt på Blomsten for å finne grønne produkter, men dette er første gang
Europakommisjonen bruker miljøkriteriene for tjenestesektoren.
EUs miljøkommissær Margot Wallström
presenterte nyheten for pressen 15. mai og sa at en voksende turistnæring
må gå hånd i hånd med et sunt miljø og respekt for naturen. –Miljøblomsten
gir turistnæringen en unik mulighet til å markedsføre for sine kunder hvor
høyt de setter miljøkrav i sin virksomhet. Det er sunn forretningssans å
søke om miljømerket for næringen – og sunn miljøsans for forbrukerne å se
etter Blomsten når ferien skal bookes.
Forbrukerkrav for grønnere
ferier
Trenden mot stadig mer miljøvennlige turisttjenester ser bare ut til å
forsterke seg. En ny undersøkelse viser at 42 % av turistene foretrekker
et miljøvennlig feriealternativ og 60 % mener at utendørs avfall og
forurensing er avskrekkende. Enhver turistoperatør – fra en stor
hotellkjede til en liten gård – kan søke om EUs miljømerke. Kriteriene
inkluderer bruk av fornybar energi, redusert energi og vannforbruk,
avfallsreduseringstiltak og røykfrie områder.
Å få Blomsten krever en innsats,
men gir også mye tilbake. Det hjelper operatøren å identifisere sine
økologiske og økonomiske svakheter. Gjennom å redusere energibruken kan
driften gjøres mer lønnsom og samtidig gir økt miljøbevissthet gevinst i
form av et mer tiltrekkende tilbud for de mange turister som setter miljø
høyt.
Til topp
Bred
høring om en ny avfalls- og gjenvinningspolitikk i EU
Hvert år produseres utrolige 1,3 milliarder tonn
avfall i Den europeiske union. 40 millioner tonn av dette regnes som
farlig avfall. Avfallsmengden utgjør et stort håndteringsproblem og har
betydelige miljøkonsekvenser. Derfor ønsker Kommisjonen en ny strategi,
utviklet i samarbeid med berørte parter, for å fornye og forsterke
tiltakene som skal redusere den enorme avfallsmengden.
Med meldingen om avfallsforebygging
og gjenvinning som ble lagt frem 27. mai lanserer Europakommisjonen en
bred høring om EUs fremtidige politikk på området. Berørte parter bes
komme med sine merknader til de politiske valg som stakes ut i meldingen.
Dette er spørsmål som dreier seg om hvordan unngå å produsere avfall,
hvordan redusere bruken av ressurser og om hvilke typer avfall som egner
seg til gjenbruk. Innspillene skal gi grunnlag for konkrete forslag til
nytt regelverk og tiltak for avfallshåndtering i EU.
- Når vi kvitter oss med et
produkt, representerer det mye mer enn bare et stykke avfall. Det omfatter
også alle de ressurser som er tatt i bruk for å produsere det. En
tannbørstes vekt er i realiteten 1,5 kg, mens en mobiltelefon veier 75
kilo!, sa EUs miljøkommissær Margot Wallström da meldingen ble lagt
presentert. - Vi har helt klart behov for nye mål og tiltak, men jeg vil
være sikker på at vi baserer våre beslutninger på best tilgjengelig
kunnskap, sa Wallström som hun håper på mange kommentarer og ideer fra
berørte parter innen høringsfristen 30. november i år.
Hvor mye avfall skal vi slutte å
produsere?
En viktig del av høringen blir å fastsette
kvantitative mål for forebygging av avfall samt tiltak som sikrer at disse
målene nås. Industriens egne planer om å forebygge avfall,
avfallsbesparende produksjonsteknikker og utveksling av god praksis blir
sentrale elementer når en ny avfallspolitikk skal meisles ut.
Hvordan kan vi bruke
markedskreftene for å øke gjenbruk?
Kommisjonen vil også fastsette et mål for
gjenbruk av materialer. I dag krever EU-lovgivningen gjenbruk av
materialer fra bestemte typer avfall slik som emballasje, biler og
elektroniske apparater. Samtidig virker dagens regelverk inkonsistent i og
med at det ikke kreves gjenbruk av aviser, plast og andre materialer fra
annen type produksjon. Korrekt prissetting av de ulike mulighetene for
avfallshåndtering blir også et diskusjonstema, med siktemålet å øke
insentivene for gjenbruk. Kommisjonen ønsker også å finne løsninger som
gjør det enklere for å gjenvinningsindustrien å gjennomføre
EU-regelverket. Samtidig må felles fremgangsmåter utvikles for å sikre at
denne industrien benytter seg av best tilgjengelig teknologi.
Mer informasjon om strategien:
http://europa.eu.int/comm/environment/waste/strategy.htm
Til topp
Name and Shame -
Europakommisjonen tar rettslige skritt for å sikre bedre avfallshåndtering
i Europa
EU har et omfattende lovverk som
skal sikre forsvarlig håndtering av avfall. Det generelle
Avfallsdirektivet, først vedtatt i 1975, legger et rammeverk for
forsvarlig avfallshåndtering som ikke er til skade for natur og mennesker.
I tillegg har EU et strengt felles regelverk som omhandler avfall fra
farlige kjemikalier, andre farlige stoffer og spillolje. På toppen av
dette kommer deponeringsdirektiv, forbrenningsdirektiv og regelverk for
behandling av kjøretøy og skipsavfall. Kommisjonens oppgave er å overvåke
at landene etterlever de felles bestemmelsene. I siste instans er det
EF-domstolen som feller en dom og eventuelt utsteder bøter for
overtredelser.
Italia – den største
avfallssynderen i EU
24. juli sendte EUs miljøkommissær ut en
pressemelding som navngir syv EU-land for brudd på avfallslovgivningen.
Italia er den største synderen med hele syv saker gående i EUs rettslige
system. Bruddene gjelder blant annet behandling av farlig avfall, særlig
knyttet til uforsvarlige avfallsdeponier. En av Europas største
søppelplasser – Malagrotta i utkanten av Roma – har fått en siste advarsel
for manglende rapportering til Kommisjonen. Portugal, Frankrike, Hellas,
Belgia, Irland og Finland er andre land som Kommisjonen har under lupen
for brudd på bestemmelsene. Kommisjonen er bekymret for at medlemslandene
vil få problemer med ulovlig avfallsdumping og dårlig styrte
avfallsplasser om ikke EU-regelverket gjennomføres etter hensikten. Dette
kan igjen føre tilstore problemer for folkehelsen og miljøet.
EUs avfallslovgivning skal
håndheves på Europas søppelplasser
Dette avfallsdeponiet i Luxembourg
med gassventiler og oppbevaringstanker til spillvann er et godt eksempel
på hvordan Europas fyllplasser bør se ut.
Til topp
Kommisjonen ber medlemsland følge avfallslovgivningen i
EU
Kommisjonen har formelt bedt ti
medlemsland om å innføre nasjonal lovgivning for avlagte kjøretøy. 21.
oktober 2002 mottok myndighetene i Frankrike, Belgia, Irland,
Storbritannia, Finland, Hellas, Portugal, Italia, Luxembourg og Spania en
skriftlig advarsel fra Kommisjonen. De har ikke holdt den vedtatte
tidsfristen i April 2002 for gjennomføring av EUs avfallslovgivning i
nasjonal lovgivning. Kommisjonen sender samtidig flere åpningsbrev som
gjelder manglende etterlevelse av EUs avfallslovgivning også på andre
områder.
Miljøkommissær Margot Wallström
uttalte i forbindelse med åpningsbrevene at det var et stort fremskritt da
medlemslandene i i 2000 ble enige om å styrke reglene for kjøretøy som
skal kasseres. –Det nye regelverket er skapt for å beskytte folk og
miljøet vi lever i, derfor anmoder jeg medlemslandene om å
implementere direktivene hurtig, sa kommissæren.
EUs avfallslovgivning –noen
eksempler
Foruten direktivet som gjelder behandling av avlagte kjøretøy, har EU
vedtatt regleverk på de fleste andre områder innenfor avfallshåndtering.
Oljeavfallsdirektivet er utarbeidet for å skape et harmonisert system for
innsamling, behandling, oppbevaring og deponering av oljeavfall.
Direktivet betyr at medlemslandene må gi høyest prioritet til gjenbruk av
oljeavfall til fordel for andre deponeringsmåter. Frankrike og Finland er
blant medlemslandene som ikke har prioritert dette målet, og har derfor
mottatt advarsel av Kommisjonen.
Det såkalte emballasjedirektivet
skal redusere miljøeffekten av emballasjen og avfallet som følger.
Prosentvise mål setter rammene for gjenvinning og gjenbruk av
emballasjeavfall. Medlemslandene må sette opp systemer for innsamling og
resirkulering av denne avfallsstrømmen. Nederland har blitt stevnet for
EF-domstolen for manglende formalisering av slike systemer i sitt lovverk.
Kommisjonens verktøy mot land
som ikke etterlever miljølovgivningen i EU
EUs lovgivning er overordnet nasjonal lovgivning. Som traktatens vokter
har Kommisjonen plikt til å sørge for at medlemslandene etterlever alle
felleskapsbestemmelser. Artikkel 226 i Traktaten gir Kommisjonen rett til
å ta juridiske skritt mot medlemsland som ikke respekterer sine
forpliktelser.
Hvis Kommisjonen mener at
EU-lovgivningen overtredes eller er mangelfullt implementert, åpnes
prosedyren med et Åpningsbrev (Letter of Formal Notice) med en frist for
korrekt implementering som gjerne er på to måneder. Hvis Kommisjonen
finner at myndighetene i medlemslandet ikke agerer tilfredstillende innen
den tid, sendes en Grunngitt uttalelse (Reasoned Opinion), som deretter
blir fulgt opp av at Kommisjonen reiser saken for EF-domstolen hvis
regelverket fortsatt ikke er korrekt gjennomført.
Til topp
Ambisiøs plan for renere og bedre transport i europeiske byer
Europakommisjonen iverksatte
10. oktober CIVITAS Forum, en plattform for alle europeiske byer som
bestreber seg på å innføre en ambisiøs politikk for bytransport og bruk av
ny teknologi. Representanter fra 19 byer signerte samme dag CIVITAS
Forum-erklæringen. CIVITAS -initiativet som Kommisjonen startet allerede i
2000, retter seg mot ambisiøse byer som innfører dristige, nyskapende
ordninger for en radikal forbedring i byens transportsituasjon.
Formålet er å opppnå en vesentlig endring i
transportformene mot bærekraftige transportmåter. For å nå målene følger
CIVITAS-byene en ambisiøs og sammenhengende metode for ernergi- og
bytransportpolitikk.
Europakommisjonen bidrar i første omgang med 50
millioner euro til delfinansiering av prosjekter i 19 europeiske byer.
Byene som deltar er Barcelona, Berlin, Bremen, Bristol, Bukarest, Cork,
Gdansk, Gøteborg, Graz, Kaunas, Lille, Nantes, Pécs, Praha, Roma,
Rotterdam, Stockholm Winchester og Ålborg. Prosjektene startet i
begynnelsen av 2002 og løper i fire år. Kommisjonen vil øke den
finansielle støtten neste år til andre europeiske byer, innenfor det 6.
rammeprogram for forskning og utvikling. Dette er et program også Norge
bidrar aktivt til, selv om ingen norsk by foreløpig deltar i CIVITAS
Forum.
CIVITAS Forum er et nøkkelelement i CIVITAS-initiativet.
Forumet skaper en plattform for utveksling av ideer og erfaringer. Byer
som er medlem av CIVITAS Forum vil dra nytte av erfaringene fra andre
lignende byer som er i teten med hensyn til å innføre rene kjøretøy,
alternative brenselstoffer og nyskapende politiske ordninger for å
forbedre transporten i byer.
CIVITAS-Iniativet er på linje med Kommisjonens strategi
for å erstatte 20 prosent av diesel og bensin innenfor
veitransportsektoren innen år 2020. Strategien som legges frem i
Kommisjonens hvitbok om transport trekker frem biobrenselstoffer,
naturgass, hydrogen og brenselceller som fornybare energikilder, hvor hver
enkelt kilde vil være i stand til å dekke mer enn fem prosent av det
samlede drivstoffforbruket innen denne dato.
Eksempler på CIVITAS-ordninger som noen byer planlegger
Bristol
-
Utvikling av ren sone-adgansstrategi
-
Elektronisk betalingssystem
-
Kontrollerte parkeringssoner
Berlin
-
Innføre gassdrevne kjøretøytil regional godstransport
-
Ny form for delebilsystem: Firmabiler står til
rådighet for privatpersoner i helgen
-
Individbasert lokaltransport: I utkanten av byen kan
folk benytte deledrosjer og deleprivatbiler.
Bremen
-
Integrasjon mellom kollektiv transport og samferdsel
-
Markedsførings og bevisstgjøringskampanjer for
reisende som integrerer gange og sykling
-
Multimodal passasjerinformasjon og billettjeneste
Mer informasjon om CIVITAS på
http://www.civitas-initiative.org Til topp
Kommisjonen ønsker enklere og mer
miljøvennlige bilavgifter i EU
To fluer i ett smekk: Kommisjonen foreslår for
medlemslandene at de reduserer utslipp ved å øke skattlegging av bilbruk
og at de kvitter seg med registreringsavgiften som hindrer fri bevegelse i
EU.
9. september la Europakommisjonen frem en ny strategi
for avgifter på personbiler i EU. Medlemslandene praktiserer i dag 15
avgiftssystem som i svært ulik grad beskatter forbruk, men med et
fellestrekk som ofte innebærer at forbrukere må betale i dyre dommer for å
bringe en personbil fra ett EU-land til et annet. Denne såkalte
registreringsavgiften varierer i medlemslandene fra 267 euro i Italia til
15659 euro i Danmark, i følge tall fra 1999. Kommisjonens nye strategi
legger opp til at registreringsavgiften erstattes med årlige veiavgifter
og drivstoffavgifter, noe som vil føre til økt skattlegging av forbruk og
redusert skattlegging i forbindelse med anskaffelse av nytt kjøretøy.
En annen viktig målsetting i Kommisjonens strategi er å
omstrukturere dagens skattlegging av kjøretøy for å nå målene som er
definert gjennom EUs miljøpolitikk og Kyoto-avtalen. Spesielt fremhever
Kommisjonen at skattlegging av nye personbiler bør knyttes mer direkte til
bilenes CO2- utslipp. I dag er det kun Storbritannia som baserer sin
veiavgift på CO2- utslipp fra bilene. En slik skattlegging anser
Kommisjonen å være et nødvendig verktøy, blant annet for å nå målet om en
reduksjon av CO2-utslipp fra nye personbiler ned til 120 gram per
kilometer innen 2010.
Nå ønsker Kommisjonen at medlemslandene tar hensyn til
denne meldingen når de evaluerer og omarbeider sine nasjonale systemer for
skattlegging av kjøretøy. I neste omgang, etter konsultasjoner med
medlemslandene, Europaparlamentet og andre berørte parter, vil Kommisjonen
vurdere å legge fram forslag til lovgivning basert på prinsippene i den
nye strategien.
Til topp
Ny strategi for å fremme bedriftenes
bidrag til bærekraftig utvikling
Selskaper og bedrifter må ha en ny sosial og
miljøpolitisk rolle i den globaliserte økonomien, mener Europakommisjonen.
Derfor foreslås det å opprette et EU-interessentforum for partene i
arbeidslivet, bedriftsnettverk, organisasjoner i det sivile samfunn,
forbrukere og investorer. Hensikten er å gi deltagerne mulighet for å
utveksle god praksis, stille opp adferdskodekser og bli enige om objektive
evalueringsmetoder og instrument for validering, gjennom eksempelvis
”sosial merking”.
Økt press fra forbrukere har ført til en langt mer
utbredt bruk av sosial merking med opplysninger om bedriftenes sosiale og
miljømessige resultater. Stadig flere bedrifter vedtar adferdskodekser,
sender ut sosiale rapporter og miljørapporter, utpeker ledere med særlig
ansvar for bedriftenes sosiale ansvar og slutter seg til nettverk for å
utveksle god praksis. EU-forumet skal bidra til å skape større
overensstemmelse mellom bedriftenes og andre berørte parters interesser.
Slik skal bedriftene fullt ut kunne høste fruktene av sin innsats.
Forumet er ment å fungere som et komplement til
initiativer iverksatt av virksomhetene selv, eller i regi av offentlige
organisasjoner som OECD og FN. Bedriftenes sosiale ansvar (BSA) defineres
som bedriftenes frivillige praksis på det sosiale og miljømessige område,
utover det de er juridisk forpliktet til. Kommisjonen mener at bedriftene
kan bidra vesentlig til å fremme bærekraftig utvikling ved å påta seg et
sosialt ansvar. Kommisjonen tror at EU kan bidra til å øke verdien av BSA
ved å gjøre dette arbeidet mer åpent og troverdig, og ved å vise at BSA
ikke bare er for multinasjonale selskaper, men også kan være til fordel
for mindre bedrifter.
Til topp
EU satser på hydrogen og
brenselcelleteknologi
Da forskningskommissær Philippe Busquin besøkte et
forskningssenter i Tyskland 10. september, annonserte han at EU vil
nedsette en ekspertgruppe som skal se på utviklingen av hydrogen og
brenselcelleteknologi. Ekspertgruppen skal ta sikte på å fremme utvikling
og bruk av hydrogen og brenselcelleteknologi. Den vil bestå av
representanter fra ledende europeiske forskningssentre,
brenselscelleprodusenter, energiverk, bilselskaper og offentlig transport.
Hydrogen er potensielt den rene energikilden for det
21. århundre. I løpet av de neste tjue årene kan det gi energi til biler,
kraftstasjoner og erstatte hver eneste strømkilde fra
mobiltelefonbatterier til bussmotorer. Gruppen vil se på hvilken rolle
disse teknologier kan spille i et ”nytt energiområde”, for å komme opp med
en god strategi for hydrogenteknologi på EU-nivå. Dette håper Kommisjonen
i neste omgang vil lede til en industriell plattform i EU som er basert på
hydrogen. Hydrogendrevne brenselceller for kjøretøy og stasjonære
kraftanlegg produserer ingen utslipp, bortsett fra vanndamp. Den nye
teknologien vil redusere miljøkostnader, fremme bærekraftig utvikling og
skape nye høykvalifiserte arbeidsplasser.
Til topp
EU lanserer koalisjon av likesinnede
parter for fornybar energi
EUs
miljøkommissær Margot Wallström lanserte i Johannsburg et initiativ til
koalisjon for fornybar energi i fattige og rike land. Koalisjonen skal
sette minstemål og tidsplan for bruk av fornybar energi.
EU annonserte 3. september 2002 en koalisjon med ”likesinnede land og
regioner” for å imøtekomme internasjonale krav om bruk av fornybar energi
innenfor kvantifiserbare, tidsbegrensede mål. Initiativet ble lansert
under Verdenskonferansen om bærekraftig utvikling i Johannesburg av EUs
miljøkommissær Margot Wallström og den danske miljøministeren Hans
Christian Schmidt som representerte for formannskapet i EU. Koalisjonen
vil være et nøkkelelement for å gjennomføre avtalen fra Johannesburg om å
øke den globale andelen av fornybar energi betraktelig. Koalisjonen vil
sette minstemål og tidsplan for bruk av fornybar energi, som vil fungere
som et ”gulv” som en motsats til ”taket” for utslipp.
-For at utvikling skal være bærekraftig, må energien
være ren, sa Wallström og Schmidt i Johannesburg. -Å øke bruken av ren,
fornybar energi vil medføre en rekke fordeler, både for fattige og rike
land; De rike landene får anledning til å kutte utslipp som endrer det
globale klimaet, og fattige land får mulighet til å forbedre helsen til
millioner som må puste inn røyk fra vedfyrte ovner, understreket begge.
Initiativet ble møtt med stor interesse fra afrikanske, latinamerikanske,
karibiske og andre europeiske land i Johannesburg.
Initiativet om fornybar energi kommer i tillegg til EUs
store partnerskapsinitiativ om energi som ble lansert dagen før i
Johannesburg. Her var målsettingen å forbedre tilgangen for mennesker i
utviklingsland til rimelige og bærekraftige energikilder. Les mer
her
Til topp
Hva hindrer samfunnet i å ta i bruk mer miljøvennlig teknologi?
Europakommisjonen ønsker innspill
til ny handlingsplan for økt anvendelse av miljøvennlig teknologi.
25. mars 2003 la Europakommisjonen
frem en melding som et utgangspunkt for å ta i bruk mer miljøvennlig
teknologi. Meldingen fra Kommisjonen setter i gang en bred
konsultasjonsrunde med berørte interesser som vil gjøre det mulig for
forskere, bedriftsledere, regjeringer og andre aktører å analysere
barrierene mot å ta i bruk ny miljøvennlig teknologi. Byråkrati, økte
kostnader og holdninger i befolkningen skaper fortsatt barrierer for at
miljøteknologi tas i bruk. Meldingen fra Kommisjonen dekker et bredt
område innen miljø; klimaendring, jordbeskyttelse, bærekraftig produksjon
og forbruk, og vann. Alle berørte parter bes komme med innspill innen 15.
mai. Innspillene vil brukes når Europakommisjonen utarbeider en ny
handlingsplan som skal være klar innen utgangen av året.
Initiativet er et felles fremstøt
fra miljøkommissær Margot Wallström og forskningskommissær Philippe
Busquin. Da de presenterte meldingen understreket Busquin at mye av dagens
miljøteknologi er kommet takket være banebrytende forskning i Europa. Han
ønsker en handlingsplan som fremmer anvendelse av ren teknologi i
produksjonsprosesser. Ved å ta i bruk ny teknologi kan man kombinere
Lisboa-strategiens mål om bærekraftighet, vekst og
konkurransedyktighet.
Til topp
EU satser på eko-industrier
EUs eko-industrier gir rundt 183
milliarder euro i varer og tjenester hvert år. I 1999 var 1,6
millioner arbeidsplasser direkte knyttet til denne industrien. EU har
lenge prioritert å finansiere utvikling av ny miljøvennlig teknologi. Over
budsjettet til det 5. rammeprogram for forskning (1998-2002) støttet
Kommisjonen mer enn 1000 prosjekter knyttet til industriell teknologi og
materialforskning. I det nye forskningsprogrammet (FP6 2002-2006) er 3, 42
milliarder euro øremerket denne type utvikling.
Miljøvennlig teknologi representerer et voksende marked i EU og
verden ellers. Miljøvennlig teknologi begrenser seg ikke til hi tek
løsninger, men også til relativt beskjedne tilpasninger i
industriproduksjon knyttet til filter, rørledning, skjermer osv.
Til topp
Barrierer
mot økt anvendelse av miljøvennlig teknologi
Hindrene for å ta i bruk denne nye
teknologien er ofte de samme på forskjellige områder. Økonomiske hindre
eksisterer så lenge miljøkostnadene utelates fra regnskapet. Liten
finansieringstilgang, lange investeringssykler, og liten spredning av nye
teknologier skaper også barrierer mot en mer utstrakt bruk av
miljøteknologi.
Hensikten med handlingsplanen er
ikke å bare å beskytte miljøet, men å skape et økonomisk konkurransedyktig
Europa. Utvikling og anvendelse av ny teknologi regnes som nøkkelen til å
forberede seg på fremtidens markeder.
Gi ditt innspill til
handlingsplanen for ny miljøvennlig teknologi
her
Til topp
Eurobarometer: Europeerne gir miljøspørsmål topp prioritet
En Eurobaromenter-undersøkelse om
holdninger til miljøvern som 16.000 europeere har tatt del i viser at
europeere gir miljø høy prioritet og er stadig mer opptatt av
miljøspørsmål. Da resultatene ble lagt frem for pressen 27. mars sa
EUs miljøkommissær Margot Wallström dette: ”Europeere gir miljøspørsmål
topp prioritet og ønsker mer handling på EU-nivå. EU har en lederrolle i
miljøvern, men vi kan ikke hvile på våre laurbær. Denne undersøkelsen
viser at vi må gjøre enda mer.”
Svarene kan sammenlignes med en
lignende studie som ble gjennomført i 1999. En interessant utvikling siden
1999 er at befolkningen i Hellas nå er det EU-landet med en befolkning som
bryr seg mest om miljø, mens innbyggere i Nederland ser ut til å bry seg
minst om miljøspørsmål. Kjernekraftulykker rangerer høyest på europeernes
liste over miljøskader de frykter mest. Omtrent halvparten av de spurte
mener at deres handlinger kan bidra til å snu en negativ miljøutvikling,
mens den andre halvparten oppfatter at deres handlinger ikke har noen
betydning.
33% av de spurte mener EU er det
mest hensiktsmessige nivå for beslutninger om miljøvern, mens 30% og
27% mente at henholdsvis nasjonalt og lokale beslutningsnivå er best
egnet.
Hele
undersøkelsen
|