Nye muligheter for Norge i et
utvidet indre marked
Etter 1. mai
2004 består EUs indre marked av 28 land. Parallelt med EU-utvidelsen
blir EØS-avtalen utvidet, og Norge blir en del av det utvidede indre
marked, som byr på nye muligheter for norsk næringsliv.
75
millioner nye forbrukere
Det utvidede indre marked har med utvidelsen fått 75 millioner nye
forbrukere. EUs 455 millioner innbyggerne vil totalt utgjøre drøye 7% av
verdens befolkning. Med et gjennomsnittlig brutto nasjonalprodukt på
21.100 euro per innbygger står EU25 for 28 % av verdens BNP. EU
beholder naturligvis sin rolle som handelsstormakt, med en femtedel av
verdens handel.
EØS – et
indre marked med 28 land
I november 2003 signerte 28 land den nye EØS-avtalen for at EU og EØS
skulle kunne utvides samtidig første mai 2004. De tre EFTA/EØS-landene
Island, Liechtenstein og Norge får tilgang til EUs nye indre marked, der
alle landene har innført EU-lovgivning slik at det blir like
konkurransevilkår over alt. Med unntak av enkelte overgangsordninger, vil
de ti nye landene stå på lik linje med de 15 EU-landene som til nå har
vært med i EØS-området.
En enklere
markedstilgang for Norge
Utvidelsen av ”de fire friheter” til de nye
medlemslandene vil forenkle og øke Norges adgang til markeder som
tidligere ikke var med i EØS. Produkter som for eksempel er produsert i
Estland kan fritt flyttes til Norge eller Frankrike. En norsk investor
basert i Slovenia vil være fri til å tilby sine tjenester i hele EU25 på
samme vilkår som operatører fra EU-landene. De skjerpede standardkravene,
særlig når det gjelder opphavsrettigheter, tilgang til anbudsrunder og
konkurranse vil gi en bedre sikring av investorenes interesser i de nye
medlemslandene.
Mål:
verdens mest konkurransedyktige kunnskapsøkonomi
For næringslivet innebærer utvidelsen av det indre marked nye
forretningsmuligheter. De ambisiøse målene i EUs Lisboa-strategi om å
skape verdens mest konkurransedyktige kunnskapsbaserte økonomi avhenger
av vekst i de nye medlemslandene. Her kan norske aktører være med å spille
en viktig rolle, for eksempel gjennom teknologisk og organisatorisk
kompetanseoverføring til de nye landene.
Ulike former
for samarbeid mellom bedrifter fra de nye medlemslandene og norske
bedrifter kan være til nytte for begge parter. Kunnskapsoverføring vil
føre til en styrking av bedriftene i de nye medlemslandene og gjøre dem i
stand til å ta del i europeiske industrielle og kommersielle nettverk.
Spesielt interessante samarbeidsområder for norske bedrifter er maritim
sektor, energi, fiskeri, aluminium og juridiske tjenester for tilpasning
til EU-lovgivningen.
Euro
Info Centres websider om utvidelsen har som formal å gi norske bedrifter
et bedre grunnlag for å analysere forretningsmuligheter, og å komme i
kontakt med potensielle forretningspartnere.
Les mer på
http://www.eic.no
Se også
Europa-serverens sider for forretningsmuligheter i anledning utvidelsen:
http://europa.eu.int/comm/enterprise/enlargement/index.htm