Denne
artikkelen stod på trykk i Dagens Næringsliv 19. april 2004, og kan kun
brukes som bakgrunnsinformasjon.
Første mai 2004 markerer ikke bare EUs utvidelse fra
15 til 25 medlemmer, men også startskuddet for nedtellingen mot de nye
medlemslandenes innføring av euroen. Tidsskjemaet vil variere fra land til
land. Alle vil nok ikke oppfylle de såkalte Maastricht-kriteriene på samme
dato. Imidlertid har alle, gjennom sine tiltredelsesavtaler, forpliktet
seg til å innføre euroen når tiden er inne. Det er ikke utenkelig at alle
vil ha gjort dette innen slutten av dette tiåret.
Lovene tilpasses
Ved å bli med i EU har disse landene allerede gjort
unna en viktig del av veien mot medlemskap
i
euroen. For å bli med i EU må et nytt medlemsland oppfylle de såkalte
København-kriteriene. Disse inkluderer ikke bare demokratisk styre,
respekt for menneskerettigheter og en fullstendig fungerende
markedsøkonomi, men også aksept av målene til den økonomiske og monetære
union (ØMU), og prinsippene om en solid skattepolitikk, en uavhengig
nasjonal sentralbank og fri flyt av kapital. Dessuten må det såkalte
”acquis communautaire” innarbeides i nasjonal lovgiving. ”Acquis
communautaire” er den helheten av lover og ”kjøreregler”
som gjennom 50 år er bygd opp i EU.
Det er fort gjort å blande sammen medlemskap i
eurosamarbeidet og medlemskap i ØMU, selv om dette er to forskjellige
samarbeidsformer. Alle EU-landene er medlem av ØMU, men i EU-sjargong er
de nye medlemslandene medlem av ØMU ”med unntak”. Dette betyr at de ennå
ikke har tilfredsstilt kravene for å kunne innføre den felles valutaen.
Disse betingelsene, kjent som Maastricht-kriteriene, gjelder for
budsjettunderskudd, gjeld, langsiktige renter, inflasjon og
kursstabilitet. EU må i tillegg være overbevist om at den økonomiske
likheten med landene innen eurosamarbeidet når en stat oppfyller
kriteriene, er av varig art.
Deltagelse
i Den europeiske sentralbanken
På den annen side blir de nye medlemslandene, som EU-
og ØMU-medlemmer, straks en del av ØMU-institusjonene, spesielt Det
europeiske sentralbanksystemet, med Den europeiske sentralbanken i sentrum
(ESB). De nye medlemslandenes sentralbanksjefer har sittet i ESBs
generelle råd som observatører allerede før medlemskap, og kommer til å
være fullverdige medlemmer fra og med første mai.
Den europeiske sentralbankens mest kjente oppgave er å
fastsette renten for euroområdet. Sentralbanken er imidlertid også
knutepunktet for TARGET, EUs system for sanntidig bruttooppgjør for
betalinger over landegrenser med euro. Gjennom TARGET-nettverket kan store
mengder penger overføres fra den ene delen av EU til den andre på få
minutter, om ikke sekunder. EU-medlemskap betyr at medlemslandene kan bli
del av TARGET om de vil. Medlemskapet vil være obligatorisk når de
innfører euro.
Stabile valutakurser
Euromedlemskap ser ut til å tidligst kunne komme om et
par år. Den mest synlige forberedelsen vil være å bli med i den såkalte
Valutakursmekanismen (Exchange Rate Mechanism, kalt ERM-II fordi den
erstatter ordningen som sikret stabile valutakurser i en lang rekke
medlemsland før euroen ble innført). Ikke bare er valutakursstabilitet med
euroen en betingelse for å kunne innføre euro, men stabiliteten må kunne
føres to år tilbake. Dette medfører at selv om et nytt medlemsland velger
å bli med i ERM-II i mai 2004 eller kort tid etter, kan ingen av de nye
medlemslandene innføre euroen før tidligst i januar 2007. Toårskravet gir
tid til å evaluere hvorvidt landet har tilfredsstilt
valutastabilitetskravet og de andre kravene, samt at tilnærmingen til
euroområdets økonomiske standarder er av varig art.
Valutaer innen ERM-II har nødvendigvis et stabilt
forhold til euroen fordi de flyter innen et standardbånd som kun tillater
visse utsving på begge sider av euroens valutakurs. Imidlertid vil ikke et
lands medlemskap i ERM-II automatisk medføre euro-medlemskap to år senere.
Velger
tidspunkt for innføring
Ethvert medlemsland kan delta i ERM-II hvis det tror
at den stabiliteten dette medfører for dets valutakurs (og for
handelsrelasjoner med dets hovedhandelspartnere) er bra for landets
økonomi. Dette er tilfellet for Danmark, som har deltatt i ERM-II siden
første januar 1999, da euroen ble lansert. Danmark har foreløpig valgt
ikke å innføre euroen, derimot kan ikke nye medlemsland velge bort euroen,
selv om de kan være med i ERM-II i mer enn to år.
ERM-II må ikke bare sees som et venteværelse for
innføring av euroen. Først og fremst skal det være et verktøy for å hjelpe
medlemslandene til en solid økonomi og pengepolitikk for å sikre stabile
priser og valutakurser.
EUs kommissær for økonomisk og monetær politikk frem
til april 2004, Pedro Solbes, har gått inn for at hvert land kan tilpasse
sin tidsplan for innføring av euro og hvor lenge det skal delta i ERM-II.
Dette bør de gjøre ut fra hensyn til hva som tjener enkelt land best. Selv
om innføring av euro kort tid etter EU-medlemskap er en mulighet, er det
ikke nødvendigvis mest hensiktsmessig. Medlemskap i ERM-II er ingen god
ide hvis man ennå ikke har inflasjonen under kontroll, eller hvis
budsjettet er ubalansert på vesentlige punkter.
Fordeler ved
eurosamarbeidet
Å være innenfor euro-området kan gi fordeler som
oversiktlige priser og økt handel og større investeringer. Spørsmålet
disse regjeringene må stille seg er hvorvidt euroen i det lange løp vil gi
mer vekst og økonomisk stabilitet enn om de beholder sine nåværende
valutaer, og dermed kontrollen over rente og valutakurs mens de
fullstendig omstrukturerer sin økonomi.
Enkelte av landene står fremdeles overfor store
utfordringer på skattesiden før de kan være sikre på at budsjettene går i
balanse. Ikke bare må de finne midlene til å finansiere de økonomiske
reformene, forbedring av infrastruktur og tilpasning av lovverket til EUs
lover og regler. I enkelte tilfeller må de også ta viktige skritt for å
redusere den mulige økonomiske langtidsvirkningen av en aldrende
befolkning.
I land som er i ferd med å hente seg inn økonomisk,
vil prisene og lønningene stige for å nå nivået til fullt utviklede
økonomier, derfor vil også inflasjonsraten være generelt høyere enn i
andre land. Hvis denne inflasjonen blir undertrykt, kan også veksten
undertrykkes og derfor hindre den økonomiske utviklingen. Mesteparten av
inflasjonen har imidlertid vanligvis en monetær årsak og må tøyles for å
unngå ustabilitet.
Hvis alt skjer i riktig rekkefølge, og de nye
medlemslandene fører en økonomisk politikk som gir nettopp stabile
valutakurser og priser, kommer vi alle til å få glede av den kommende
utvidelsen av euroområdet.