Oversikt
EUs utvidelse – en historisk sjanse
Utvidelsen gir en unik sjanse
til å fjerne den kunstige skillelinjen som delte det europeiske
kontinentet i to i mer enn 60 år. Ikke bare vil enkeltmennesker kunne
flytte, studere og arbeide fritt over landegrensene, men næringsliv og
finans i Sentral- og Øst-Europa vil kunne dra nytte av at markedsøkonomien
får fotfeste. I tillegg vil hele Europa kunne profittere både økonomisk og
politisk på dannelsen av et marked med 500 millioner mennesker.
EU har allerede vært igjennom 4
forskjellige utvidelser (i 1973, 1981, 1986 og 1995) og har økt fra 6 til
15 medlemmer. Men med 13 søkerland fra Estland i nord til Tyrkia i sør, er
denne omgangen særdeles ambisiøs. Forberedelsene som må gjøres av både
nåværende og fremtidige medlemsland for å kunne takle denne utfordringen
er meget omfattende. Bare når det gjelder den økonomiske siden viser BNP i
kjøpekraft pr. innbygger en variasjon fra 79% på Kypros og 68% i Slovenia
til 23% i Bulgaria og 27% i Latvia.
Internt i EU må det finne sted en tilpasning av egen politikk, finans
og prosedyrer som skal føre hen mot en union med minst 20 medlemsland. De
første to utfordringene ble taklet under EU-toppmøtet i Berlin i mars 1999
da budsjettak ble satt for samtlige av EUs utgiftsposter fram til 2006.
Samtidig fulgte omfattende reformer for utgifter til regioner,
sosialpolitikk og jordbruk. Beslutningsprosessene blir også samkjørt. I
tillegg fører Kommisjonen diverse informasjonskampanjer for å informere
befolkningen om virkningene av utvidelsen.
På EU-toppmøtet i mars 1999 ble det bevilget en sum på
€ 22 mrd. i
tiltredelsesstøtte for årene 2000 til 2006 – dvs. det dobbelte av hva som
ble gitt i løpet av 90-årene. I tillegg vil unionens budsjett være klart
for de første innlemmelsene f.o.m. 2002 med € 57 mrd. spesielt satt av
til nye medlemsland mellom 2002 og 2006.
Den neste utvidelsen vil finne sted 1. mai 2004 – da vil ti land bli
EU-medlemmer forutsatt positivt resultat i folkeavstemninger. Bulgaria og
Romania må vente noe lenger. Tyrkia oppfyller fremdeles ikke kriteriene
for medlemskap.
Vilkårene for medlemskap i EU
Før et land kan vurdere muligheten av å bli medlem av EU må det kunne
bevises at landet oppfyller tre basale medlemskapskrav som ble vedtatt på
toppmøtet i København i juni 1993. Disse er:
-
stabile institusjoner som sikrer demokrati, at lovverket følges, at
menneskerettigheter tas hensyn til samt respekt og beskyttelse av
minoriteter
-
en fungerende markedsøkonomi som takler konkurransepress og
markedskrefter internt i EU
-
evne til å kunne påta seg forpliktelsene som følger med et medlemskap
og å kunne slutte seg til målsettingene for en politisk, økonomisk og
monetær union.
Forhandlinger med 6 av søkerlandene – Polen, Ungarn, Den tsjekkiske
republikk, Slovenia, Estland og Kypros – ble startet i mars 1998. Etter å
ha fått grønt lys fra EU-lederne på møtet i Det europeiske råd i Helsinki
i 1999, ble formelle forhandlinger satt i gang i midten av februar 2000
med ytterligere seks søkerland – Bulgaria, Latvia, Litauen, Malta, Romania
og Slovakia. Ved EUs toppmøte i Brussel i 2002 ble det bestemt at ti land
- Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Slovakia, Slovenia,
Malta og Kypros - kunne sluttføre sine forhandlinger og bli medlem fra
2004.
Selv om medlemskapsforhandlingene ble startet i to omganger, ble hvert
søkerland vurdert etter sine resultater. Unionen har fått på plass en
superfleksibel tiltredelsesprosess med flere hastigheter der land som
innlemmes blir vurdert etter egne resultater og innlemmes når de er klare
til å kunne påta seg alle forpliktelsene et medlemskap innebærer.
Det første stadiet i denne komplekse prosessen er en
kvalifiseringsprøve som omfatter en rekke multilaterale og bilaterale
møter med kandidatlandene. Dette vil gjøre Kommisjonen i stand til å legge
fram acquis communautaire – hele samlingen av EU-traktater, lovgivning og
praksis som omfatter mer enn 100.000 sider – og så bestemme om
søkerlandene er i stand til å benytte dette. Dette følges opp av
detaljerte forhandlinger på 31 individuelle politiske områder som omfatter
alt fra fiskeri til utenrikspolitikk.
Kommisjonen fortsetter følge med i de forbedringer hvert søkerland gjør
når det gjelder å implementere og bruke EU-lovgivning og etterhvert skal
det legges vekt på evne til omstilling til nasjonal lovgivning. Rent
prinsipielt skal hvert nye medlemsland være i stand til å implementere
alle EUs forpliktelser og ansvarsfelt fra første tiltredelsesdag, med
midlertidige unntak og overgangsregler begrenset til et minimum.
Unionen har diverse tiltredelsesprogrammer for å hjelpe kandidatlandene
i å forberede seg på medlemskap. Det mest kjente og eldste ”verktøyet” for
samkjøring av økonomisk og teknisk samarbeid til kandidatlandene er Phare.
Programmet yter bevilgninger oftere enn lån og kan inndeles i to
prioriteringsområder. Det første, som utgjør 30% av budsjettet, er
oppbygging av institusjoner for å bistå nasjonale og regionale
administrasjoner samt regulerings- og overvåkingsorganer i å gjøre seg
kjent med EUs målsettinger og prosedyrer.
Det andre, som utgjør de resterende 70% av budsjettet, bistår
kandidatlandene med å få industri/næringsliv og hovedtyngden av
infrastrukturen opp på EU-nivå ved å gjøre de investeringene som er
nødvendige. Støtten er hovedsakelig myntet på områder der EUs normer og
standarder stadig brer seg i omfang: miljø, transport, industriområder og
kvalitetsstandarder på produkter og arbeidsforhold.
Andre støtteprogrammer er spesielt rettet mot landbruks –og
distriktsutvikling og mot transport og miljøprosjekter. Det finnes også
program for bekjempelse av korrupsjon og organisert kriminalitet og
behandling av flyktninger og asylsøkere. I tillegg finnes det utallige
seminarer og arbeidsgrupper for statsansatte i kandidatlandene som tar for
seg alt fra skatteovervåking til tollklarering.
Den europeiske union har ført an i å bistå kandidatlandene i å
forberede seg på medlemskap, men er ikke alene. Andre internasjonale
organer gir av sin støtte og ekspertise: Verdensbanken, Banken for
Rekonstruksjon og Utvikling, Det europeiske råd og Nordisk Råd.
Tyrkia
Tyrkias formelle forbindelser med unionen går tilbake
til tilslutningsavtalen fra 1963. Tyrkia var først ut av landene i den
daværende søkerlandsgruppen fra 1987 til å søke om medlemskap. Pga. en hel
rekke politiske, økonomiske og humanitære årsaker, kom ikke søknaden
særlig langt mot innvilgelse i løpet av årene før Helsinki-toppmøtet i
desember 1999. På møtet anerkjente EUs regjeringer formelt landets status
ved å enes om at ”Tyrkia er et kandidatland som har som mål å innlemmes i
unionen på basis av samme kriterier som gjelder for andre kandidatland."
Som et resultat av dette trekker landet veksler på en
tiltredelsesstrategi og partnerskap som stimulerer og støtter dets
politiske og økonomiske reformer og en tettere dialog med unionen. Landet
kan delta i eksisterende EU-programmer og på møter mellom kandidatlandene
og unionen, og unionen får støtte til å omforme sin egen
innenrikslovgivning for at den skal være mer i tråd med EUs lovgivning og
praksis.
Men før de faktiske tiltredelsesforhandlingene kan starte, må Tyrkia
først bevise sin respekt for menneskerettigheter og restrukturere mange
elementer i landets økonomi. Gitt de historiske kontroversene mellom
Tyrkia og nabolandet i Egeerhavet, Hellas, har unionen spesielt oppfordret
til fredelige løsninger på enhver utestående grensetvist og andre
relaterte emner, slik som Kypros.
Parallelt med Tyrkias ambisjoner om medlemskap finnes allerede en
tollunion med et budsjett på 15 millioner euro som knytter de to landene
sammen, og unionen bidrar med ytterligere 135 millioner euro for å fremme
landets sosiale og økonomiske utvikling.
Utvidelsen må ikke lede til nye barrierer
Med utvidelsen kommer også spørsmålet om hvordan unionen skal rå over
sine forbindelser med land som har lang vei frem til medlemskap.
Kommisjonen har lansert konseptet med virtuelt medlemskap for å gi
eksempelvis Albania og det tidligere Jugoslavia stimuli og fordeler ved
ulike former for nært samarbeid selv før de er klar for innlemmelse. Men
for å dra fordel av dette, må de oppfylle visse kriterier. Disse omfatter
anerkjennelse av hverandres grenser, enighet på alle gjenværende
problemområder og etablering av en regional samarbeidsorganisasjon, noe
som vil oppmuntre til økonomisk integrasjon ved opprettelsen av en
frihandelssone og deretter en tollunion som senere går inn i EUs egen
tollunion som et første skritt mot innlemmelse.
EU er klar over ringvirkningene utvidelsen vil få for nabolandene der
utvidelsen ikke står på agendaen, men som EU ønsker nære og sterke bånd
til. Unionen driver derfor aktive sonderinger for strategiske partnerskap
med Russland, Ukraina og Middelhavsregionen.
|