|
|
Gassmarkedsdirektivet og GFU av ambassadør Gerhard Sabathil, leder av
Europakommisjonens delegasjon i Oslo Det står for tiden flere energipolitiske spørsmål på
dagsorden i forholdet mellom Norge og EU. Europakommisjonen offentliggjorde 13. juni at
den har sendt en formell klage (statement of objections) til Statoil og Norsk Hydro på
grunn av gassforhandlingsutvalget (GFU). Samtidig har den norske gjennomføringen av
gassmarkedsdirektivet trukket ut i tid. La meg først slå fast at disse sakene er atskilt
og ikke har noe med hverandre å gjøre. Når Kommisjonen sender melding til de to
oljeselskapene, er dette fordi den mener at selskapene bryter konkurransereglene gjennom
sitt samarbeid i GFU. Dette er ikke en politisk sak mot Norge, men en rettslig
konkurransesak mot de to selskapene. Kommisjonen ønsker velkommen
norske myndigheters nylige vedtak om å avvikle GFU. Dette har vært et viktig krav fra
oss fordi vi anser denne type kartellvirksomhet som brudd på konkurransereglene. Samtidig
ønsker vi å forsikre oss om at dette følges opp i praksis av selskapene. Den andre
siden av GFU-saken er imidlertid vår bekymring for konsekvensene av det store antall
langsiktige avtaler som allerede er inngått. Skadevirkninger fra den felles
salgsordningen vil derfor vedvare i flere år og har ført til betydelig usmidighet og
mangel på klarhet på det europeiske gassmarkedet. Nedleggelsen av GFU løser ikke disse
sakene, og på dette området har vi ikke fått gode nok svar i de samtalene som har vært
ført i det siste. GFU-saken angår fellessalg av
naturgass gjennom en enhetlig selger, GFU, fra Norge til EU, siden 1989. GFU forhandler
kontrakter for gass-salg med kjøpere på vegne av alle de andre naturgassprodusentene i
Norge og fastsetter således salgspris, volum og andre handelsbetingelser. Kommisjonens
formelle advarsel følger etter langvarige undersøkelser og følger prosedyrene i henhold
til artikkel 81 av EF-traktaten og artikkel 53 i EØS-avtalen, som forbyr karteller og
annen samordnet praksis som svekker konkurransen. Etter Kommisjonens mening må selskapene
som er involvert stoppe felles salg av gass fra Norge og fjerne begrensende virkninger i
kontrakter som inngås med tredjeparter innenfor den felles salgsordningen. Ettersom det
europeiske gassmarked i økende grad blir liberalisert, er det av overordnet viktighet at
produsenter selger sin gass individuelt slik at de kundene som allerede kan velge
leverandør kan nyte godt av et reelt valg og konkurransedyktige priser. Dette bringer meg over til
gassmarkedsdirektivet. Det kan av og til være behov for oppklaring av misforståelser.
For eksempel ser jeg at enkelte har reagert på at Kommisjonen ikke stiller samme krav til
de andre store gassleverandørene Russland og Algerie som til Norge. Dette gjelder blant
annet i forhold salgsordninger som kan likne på GFU. Dette har sin forklaring i at Norge
er en del av EØS-avtalen og dermed blir omfattet av de felles konkurransereglene. Norge
skulle gjennomført gassmarkedsdirektivet allerede 10. august i fjor. Etter at Kommisjonen
avviste Norges forespørsel om utsettelse, har det siden februar vært politisk enighet
mellom Norge og EU om at direktivet skal gjennomføres. Det har nå gått fire måneder
siden statsminister Stoltenberg i møte med president Romano Prodi annonserte at Norge vil
gjennomføre direktivet, og vi ser frem til at denne saken nå får sin løsning.
Kommisjonen sendte forøvrig 6. juni en formell klage til Tyskland for ikke å ha
gjennomført det samme direktivet og vil følge opp med de nødvendige prosedyrene. Det er
viktig at alle medlemslandene gjennomfører direktivet, og Kommisjonen stevnet 8. mai
Frankrike for EF-domstolen for ikke å ha oppfyllt sine forpliktelser. Kommisjonen kom ellers i mars med
sine nye forslag til revisjon av gassmarkeds- og elektrisitetsdirektivene for å få
etablert et reellt indre energimarked innen 2005. Dette innebærer at vi ønsker en
raskere prosess enn tidligere i forhold til å åpne markedene. I tillegg gjennomfører
Kommisjonen for tiden en høring om fremtidig sikkerhet for energileveransene. Kommisjonen
presenterte sin grønnbok i november i fjor der den stiller sentrale spørsmål for å få
en bredest mulig bakgrunn for å skape en ny europeisk politikk for energiforsyning. Dette
innebærer selvsagt ikke at EU på noen som helst måte skal overta nasjonal kontroll over
energikildene slik det feilaktig har vært hevdet i pressen. Tvert i mot gir grønnboken
en mulighet for alle aktører til å komme med innspill til hvordan fremtidens energibehov
best bør møtes. EUs energipolitiske agenda er med andre ord av høyeste interesse for
Norge. Dagens Næringsliv fredag 15. juni 2001 |
|
|