|
![]()
|
Nytt fra EU Nr. 3-00 14.
august 2000 Innhold
Charter for grunnleggende rettigheter
Reorganisering av traktatverket Hvordan
arbeider regjeringskonfer 1 euro = NOK 8,1195 (11.08.00) Leder: Det har skjedd store
ting i europeisk politikk siden jeg kom hit i 1996. Vi har fått Amsterdam-traktaten med
økt makt til Europaparlamentet og euroen er innført. Den omfattende Agenda 2000-pakken
med langtidsbudsjett og reformer som forbereder utvidelsen er på plass. Forhandlingene
med de tolv søkerlandene er godt i gang. Arbeidet med å etablere en felles forsvars- og
sikkerhetspolitikk har skutt fart på en måte få kunne forestille seg for fire år
siden, og i løpet av året vil vi antagelig ha fått på plass en ny traktatrevisjon.
Lisboa-toppmøtet i mars ga en viktig impuls til satsingen på IT og økt samarbeid innen
sosialpolitikken. Samarbeidet utvider seg stadig til å gjelde nye områder, selv om dette
ikke nødvendigvis betyr økt harmonisering. Selv om interessen
for EU har tatt seg noe opp i Norge i løpet av det siste året, kan jeg ikke si at de
omfattende endringene gjenspeiles i den norske debatten. Man har vært opptatt av noen
enkeltsaker som Schengen- og veterinæravtalene, tilsetningsstoffer i mat og
patentdirektiv. Viktige som de er, gjenspeiler de allikevel ikke den omfattende
utviklingen i EU-samarbeidet. EØS-avtalen var i utgangspunktet et svar på 1980-tallets
store prosjekt: det indre marked. I hvor stor grad den er tilpasset 1990-årenes politiske
utvikling, for ikke å snakke om utviklingen det neste tiåret, er opp til dere nordmenn
å vurdere. For EU er det viktig med stabile og vennskaplige forbindelser med våre
naboer, og så lenge EØS-avtalen fungerer uten større problemer, er vi i Kommisjonen
fornøyde. Mangfold Jeg har ofte møtt
folk som mener at Norge er «spesielt». Ja, selvfølgelig er Norge spesielt. Men det er
også ethvert annet land. Alle land har sine særtrekk, og ikke minst i Europa er vi
opptatt av å bevare disse. Europa er mangfoldets kontinent og vil alltid være det. Det
som er farlig er når man tror at ens eget «spesielle» er bedre enn andres. Jeg sier
ikke at det er slik i Norge, men jeg har nok ant en viss selvgodhet i de årene jeg har
vært her. Vi har alle noe å lære av hverandre. Dette er også noe av det EU handler om.
I tillegg til lovgivning og harmonisering, representerer EU også en møteplass for
idéer. Vi har institusjonalisert møteplassene mellom ministre, embetsfolk, næringsliv,
frivillige organisasjoner, politikere, eksperter og andre på tvers av landegrensene.
Dette gjør det også lettere å utveksle erfaringer og etablere uformelle
samarbeidsstrukturer. Jeg registrerte at da
statsminister Stoltenberg og helseminister Tønne nylig besøkte Paris, var de opptatt av
å lære av det franske helsesystemet, som WHO akkurat har kåret til verdens beste. Vel,
i EU møtes ministrene regelmessig, det er hyppige møter i ekspertkomitéer og
Kommisjonen arbeider aktivt for å skape nettverk og utveksle erfaringer. Man trenger ikke
finne opp hjulet hver gang. Samarbeidsstrukturene ligger der allerede. Denne litt mer
uformelle måten å arbeide på er forresten stadig blitt viktigere i det siste. Det er
ikke alltid at lovgivning gjennom direktiver og harmonisering er det beste virkemidlet. I
stedet setter vi ofte opp felles målsettinger på et område, gjerne kombinert med en
tidsplan og med forslag til tiltak som bør gjennomføres. Dette gjøres med de
økonomiske retningslinjene og med arbeidet for å bedre sysselsettingen. Det er dermed
større fleksibilitet for hvert land til å velge metoder og tidsplan, samtidig som
politikken i større grad skjer innen en europeisk ramme. Fordommer Norsk politikk Mine kolleger i
Brussel og jeg hadde større problemer med å forstå alt snakket om «den norske
vetoretten». Jeg har følt det nødvendig flere ganger å påpeke at dette uttrykket er
svært misvisende, idet det gir inntrykk av at Norge kan stoppe et vedtak i EU. Men
vedtakene er allerede fattet på EU-siden før de kommer til EØS-komitéen for vedtak. Et
norsk nei rammer kun Island og Liechtenstein, siden EFTA må opptre samlet overfor EU.
Dermed rammes også disse landene av eventuelle mottiltak fra EUs side. EFTA kan si nei
til å vedta et nytt direktiv, men fremfor uttrykket «vetorett», er nok begrepet
«reservasjonsrett» bedre egnet. For, EØS-avtalen forutsetter at all relevant
EU-lovgivning også vedtas av EFTAs EØS-partnere, og den sier klart at EU kan suspendere
deler av avtalen dersom dette ikke skjer. Hittil har det
heldigvis ikke vært aktuelt med denne type tiltak - EU er interessert i at avtalen
fungerer mest mulig smertefritt - selv om alt snakket om vetorett har forundret oss. Etter
uttalelsene fra den nye regjeringen, trodde vi denne problemstillingen var forbi. Derfor
er jeg nok blitt noe overrasket over signaler fra utenriksministeren om at regjeringen
ønsker å utsette vedtaket om patentdirektivet, selv om medlemslandenes
gjennomføringsdato var 30. juli. Kommisjonen kan nok ønske å bli litt bedre informert
om myndighetenes arbeid med de vanskeligste direktivene som etter EØS-avtalen allerede
skulle vært vedtatt, fremfor å lese diverse utspill i pressen. Men jeg har tro på at
disse sakene lar seg løse. Det er med et visst
vemod jeg forlater Norge. Samtidig ser jeg fram til å bli Kommisjonens sendemann til OECD
og UNESCO i Paris. Det er en spennende utfordring, og mine bekjente kjenner min
forkjærlighet for Frankrike og Paris. Jeg takker alle for et godt samarbeid i løpet av
mine fire år her i Norge! Regjeringskonferansen Toppmøtet i
Feira vedtok å utvide dagsordenen for regjeringskonferansen til også å omhandle
mulighetene for tettere samarbeid blant en gruppe EU-land. Spørsmålet er hvordan det
skal ordnes praktisk og institusjonelt når noen land ønsker å samarbeide tettere enn
andre. Man ønsker mer fleksibilitet, men samtidig å sikre at dagens samarbeid ikke blir
svekket. Det franske formannskapet, som overtok ledelsen 1. juli har satt som betingelser
for de videre diskusjonene (dokument CONFER 4755/00) at de endelige resultatene skal sikre
EUs effektivitet og legitimitet: · Rådets beslutninger må få større
legitimitet i befolkningen. · Kommisjonens sammensetning og organisering
må gjennomgås for å sikre dens legitimitet og effektivitet. · Europaparlamentet bør ha et tak for antall
medlemmer og en rettferdig representasjon. · Det bør etableres bestemmelser om tettere
samarbeid for dem som ønsker å gå lenger innenfor EUs institusjonelle rammeverk,
samtidig som kravene til konsistens og solidaritet i et utvidet EU opprettholdes. Man tar sikte på å
sluttføre forhandlingene på toppmøtet i Nice 9. desember. EU vil da få en
«Nice-traktat» som overtar etter Amsterdam-traktaten. Se side 5 for ytterligere
informasjon om IGC, samt internettreferanse til formannskapets rapporter og andre
dokumenter. Charter for
grunnleggende rettigheter På toppmøtet i
Køln 4. juni 1999 ble det bestemt å lage et «Charter for grunnleggende rettigheter i
EU». Toppmøtet uttalte at det i denne fasen av EUs utvikling er nødvendig å etablere
et slikt charter for å gjøre viktigheten og relevansen av folks grunnleggende
rettigheter mer synlig. Charteret skal inneholde generelle rettigheter som frihet og
likhet i tillegg til grunnleggende rettigheter som gjelder EUs borgere. Det skal også ta
hensyn til økonomiske og sosiale rettigheter. Toppmøtet nedsatte
en charterforsamling for å utarbeide charteret. Denne består av 15 representanter for
statslederne, 16 medlemmer fra Europaparlamentet, 30 medlemmer fra nasjonale parlamenter
og en kommissær som representerer Kommisjonens president. Fra Kommisjonen møter
kommissær for justissaker, Antonio Vitorino. Forsamlingen startet arbeidet 17. desember i
fjor og har møtt regelmessig siden da. Den valgte et styre på fem som har ansvar for å
sette sammen forslagene. Styret består av forsamlingens president Roman Herzog (tidligere
president i Tyskland), Vitorino fra Kommisjonen samt en representant fra henholdsvis
Europaparlamentet, de nasjonale parlamentene og Rådets formannskap. Forsamlingen har
ønsket innspill til prosessen fra alle interesserte og særlig fra det sivile samfunn.
Det har derfor vært organisert en rekke offentlige høringer spesielt rettet mot
frivillige organisasjoner. Forsamlingen tar sikte på å vedta sitt forslag til charter
på møtet 12. september. Dette skal deretter diskuteres på toppmøtet i Biarritz 13. -
14. oktober, og det er ventet et endelig vedtak av charteret på toppmøtet i Nice 9.
desember. Arbeidet med å utarbeide charteret gjøres med andre ord ikke av
regjeringskonferansen (IGC) som har ansvaret for arbeidet med traktatendringer. Men det
vil være toppmøtet, eventuelt når det møter i regi av IGC i Nice, som til slutt vil
bestemme om charteret skal inkorporeres i den nye traktaten. Det er forskjellige
syn på hva slags status charteret skal ha. Europaparlamentet mener at charteret bør bli
en del av Traktaten for å gjøre det juridisk bindende. Det betyr i såfall at alle som
befinner seg i EU kan klage til EF-domstolen dersom de mener at deres rettigheter er
krenket. Det må imidlertid understrekes at charterets gyldighetsområde vil være i
forhold til EUs institusjoner og medlemstatenes gjennomføring av EU-traktatenes
bestemmelser. Et annet syn er at det ikke er behov for å gjøre charteret juridisk
bindende siden alle medlemslandene allerede har skrevet under Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon som håndheves av Europarådet og Den europeiske
menneskerettighetsdomstol i Strasbourg. Forsamlingen
utarbeider charteret på en lettfattelig måte og på et enkelt språk uten de sedvanlige
juridiske faguttrykk slik at det skal være lett for alle å forstå. Charteret er rettet
mot borgerne, og det skal være lett å ta inn i EUs traktatverk dersom Det europeiske
råd skulle vedta det. I tillegg er det meningen å utarbeide et forklarende dokument som
går litt mer i dybden i forhold til forståelsen og fortolkningen av charteret. For ytterligere
informasjon, nyheter og dokumenter, se Europaparlamentets hjemmeside for charteret: http://www.europarl.eu.int/charter/en/default.htm Utkastet til charter
som forsamlingen skal diskutere og eventuelt vedta på møtet 12. september finnes på
denne siden sammen med oversikt over andre møter og dokumenter: http://www.europarl.eu.int/charter/activities/en/calend1.htm Reorganisering
av traktatverket Europakommisjonen
mener at dagens traktatverk bør forenkles og reorganiseres og vedtok 14. juli en melding
om dette. Kommisjonen sier i meldingen at det ikke ser ut til å være noen realistisk
mulighet for å fullføre et slikt omfattende arbeid i løpet av regjeringskonferansens
(IGC) arbeid i år. Kommisjonen anbefaler derfor at IGC vedtar en prosedyre og en timeplan
for det videre arbeidet med å reorganisere trakatene, uten at dette skal komme i veien
for utvidelsen av EU med flere medlemsland. Hvorfor forenkling? De viktigste
traktatene er: Disse traktatene
inneholder over 700 artikler og i tillegg kommer 38 protokoller til traktatene. Dessuten
er det en egen traktat for hver utvidelse av EU. Dette innebærer at primærlovgivningen
er spredt over mange traktater. Amsterdamtraktaten bidro til en viss forenkling ved at
utgåtte artikler ble fjernet og at artiklene fikk nye nummer. Resultatet er imidlertid
fremdeles komplisert og blander artikler av forskjellig viktighet. Kommisjonen mener
derfor at det er behov for en grunnleggende reorganisering av traktatene. Hvordan forenkle? Instituttet foreslår
at dagens traktater blir erstattet av en «Grunnleggende traktat om Den europeiske union»
(Fundamental Treaty of the European Union). Denne traktaten bør inneholde de
grunnleggende bestemmelsene fra de tidligere traktatene. Det innebærer bestemmelsene om
opprettelsen og grunnlaget for EU, grunnleggende borgerrettigheter og europeisk
statsborgerskap. De institusjonelle bestemmelsene om sammensetting, mandat, funksjon og
stemmeregler, samt EUs politiske målsettinger hører også med her. For å vise hvordan
dette kan gjøres i praksis, har instituttet forfattet et utkast til en slik grunnleggende
traktat som med under 100 artikler skisserer grunnlaget og rammene for EU på en klar og
enkel måte. I forslaget er bestemmelsene om felles utenriks- og sikkerhetspolitikk og
politi- og justissamarbeid plassert i to protokoller som kommer i tillegg til traktaten.
På denne måten opprettholdes søylestrukturen som Maastricht-traktaten innførte. Dette
var nødvendig da det har vært viktig for Kommisjonen å understreke at en reorganisering
av traktatene kan foretas uten at innholdet endres. En grunnleggende traktat behøver
dermed ikke å innebære ytterligere suverenitetsoverføring fra landene. Fremtidige endringer av traktaten Dagens omfattende
prosedyre med regjeringskonferanse, enstemmighet og påfølgende ratifikasjon i hvert
medlemsland bør opprettholdes for endringer av den grunnleggende traktaten. Etter
utvidelsen av EU kan dette imidlertid være en unødvendig omfattende metode for endring
av de mindre grunnleggende bestemmelsene som forblir i de tradisjonelle traktatene, slik
at det kan vurderes endringer i disse prosedyrene. Kommisjonen understreker imidlertid at
den ikke tar noe stilling til dette spørsmålet nå, og at det rent metodisk er viktig å
skille arbeidet med reorganiseringen av traktatene fra spørsmålet om endring av innhold
og prosedyrer. (IP/00/479; IP/00/786) Hvordan
arbeider regjeringskonferansen? Siden traktatene
regulerer EU-samarbeidet og danner rammene for EU-institusjonenes kompetanse, kan
endringer få stor betydning. Derfor er det etablert en omfattende prosess for å
forberede slike reformer. Endringer kan kun skje på egne regjeringskonferanser med
enstemmighet. Disse blir ofte forkortet til IGC etter engelske «Inter Governmental
Conference». Statslederne kan på et møte i Det europeiske råd vedta å starte en
regjeringskonferanse, noe som i dette tilfellet ble gjort på toppmøtet i Köln i 1999.
Toppmøtet i Helsingfors i desember i fjor spesifiserte mandatet til IGC til å gjelde
institusjonelle endringer for å forberede EU til utvidelsen med nye medlemsland. Ytterligere
informasjon finnes på hjemmesiden for IGC: http://europa.eu.int/igc2000/ Traktat eller konstitusjon? Det europeiske
institutt i Firenze har i sitt innspill til Kommisjonen foreslått å kalle den nye
traktaten «Grunnleggende traktat om Den europeiske union», og den kan til en viss grad
sammenliknes med en slags grunnlov. I realiteten har de artiklene som eventuelt vil bli
overført til en slik ny traktat, allerede grunnlovsmessig karakter, i den forstand at de
regulerer EUs myndighetsutøvelse. Dette betyr ikke at EU er i ferd med å bli en stat.
Nasjonalstaten består og vil bestå som en viktig enhet i europeisk politikk. Men
EU-samarbeidet blir stadig tettere, og det er derfor behov for en klargjøring av
maktfordelingen. Borgernes plikter og
rettigheter har i nyere tid vært knyttet til nasjonalstaten. Når politiske beslutninger
i økende grad tas på europeisk nivå, øker behovet for også å knytte borgernes
rettigheter direkte til EU ikke i steden for nasjonalstatene, men i tillegg til
dem. Dette gjøres allerede ved at EUs borgere velger representantene til
Europaparlamentet direkte og at Parlamentet har fått utvidet makt. Det gjenspeiles også
ved de rettighetene borgerne har fått til fritt å reise, bo og arbeide i Det indre
marked, samt de sosiale og økonomiske rettighetene som er knyttet til dette. Opprettelsen
av europeisk statsborgerskap (som kommer i tillegg til det nasjonale statsborgerskap)
gjennom Maastrichttraktaten, samt etableringen av den europeiske ombudsmannen er
ytterligere eksempler på denne prosessen. Det arbeides for
tiden med å gjennomføre bestemmelsene i artikkel 2 (se boks) om å etablere EU som et
område med reell mulighet for fri bevegelse for alle på tvers av landegrensene. Dette
innebærer at landene utvikler en felles politikk i forhold til visum, asyl, immigrasjon.
Schengen er en del av dette arbeidet. Samarbeidet i forhold til kriminalitetsbekjempelse
samt politisamarbeidet er i ferd med å trappes opp. Foreløpig tilhører mye av dette
arbeidet den såkalte søyle III i traktaten, som innebærer mellomstatlighet, men deler
av politikken er allerede overført til søyle I, som er det vanlige overnasjonale
fellesskapssamarbeidet. Amsterdamtraktaten tilsier at ytterligere områder vil bli
overført innen fem år etter den trådte i kraft. Dette spørsmålet diskuteres også på
den pågående traktatkonferansen. Når EU nå beveger
seg inn i sensitive områder som politisamarbeid og justispolitikk, asyl- og
immigrasjonspolitikk, øker behovet for å forsterke beskyttelsen av grunnleggende
rettigheter på europeisk nivå. En klar beskyttelse av grunnleggende rettigheter er
grunnlaget for etableringen av et felles område med frihet, sikkerhet og rettferdighet.
Det betyr ikke at disse rettighetene ikke finnes i EU i dag. Artikkel 6 (se boks) sier at
EU bygger på den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Artikkel 7 sier videre at Det
europeiske råd kan suspendere en medlemsstats deltagelse i EU dersom denne grovt og
vedvarende bryter menneskerettighetene. Men dette gir tross
alt innbyggerne kun en indirekte forsikring om hvilke rettigheter som gjelder for dem i
forhold til de europeiske institusjonene og europeisk politikk. I tillegg er dagens
traktatsystem vanskelig å forstå for de fleste. Man er omtrent avhengig av juridisk
hjelp for å få oversikt over hvilke rettigheter man har. Gjennom det foreslåtte
charteret får man en klar og enkel oversikt over sine rettigheter, og dette vil utgjøre
et direkte rettsgrunnlag for domstolene dersom det blir en del av traktatene. Etableringen av et
charter kan sees på som et politisk skritt. Justiskommissær Antonio Vitorino sa i sin
tale til Amnesty Internationals kongress 13. mai i år: «Etableringen av et Charter er en
ekstremt viktig sak for EU fordi det, dersom det lykkes, vil markere en definitiv endring
i Fellesskapet fra den opprinnelige økonomiske tenkningen til å bli en full politisk
union.» Det er uvisst om charteret vil bli en del av traktaten i første omgang. En
reorganisering av traktatene vil heller ikke finne sted før eventuelt om noen år. Men
begge prosessene illustrerer EUs politiske utvikling og den økte vektleggingen av
borgernes interesser og rettigheter. De kan være med å styrke EUs demokrati og politiske
legitimitet. Se ellers kommissær
Vitorinos tale for en grundigere gjennomgang av disse spørsmålene. Talen har referanse
«speech/00/180» og finnes på nyhetsbasen rapid på Internett: http://europa.eu.int/rapid/start Rettigheter
og Amsterdamtraktaten Traktaten om Den
europeiske union (som revidert av Amsterdamtraktaten), artikkel 2 sier blant annet at
Unionen har som mål: «
2. Unionen
respekterer de grunnleggende rettigheter slik de garanteres ved Den europeiske konvensjon
om beskyttelse av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter, undertegnet i Roma 4.
november 1950, og slik de følger av medlemsstatenes felles forfatningstradisjoner, som
generelle prinsipper i Fellesskapsretten.
» Ny sosialpolitisk agenda Den franske regjeringen har gjort
sosialpolitikk til en hovedsak under sitt EU-formannskap, og toppmøtet i Lisboa i mars ga
klarsignal for en mer omfattende diskusjon av sosialpolitiske spørsmål i EU. Som en
oppfølging av dette vedtok Kommisjonen 28. juni et forslag til en sosialpolitisk agenda.
Den tar opp en rekke spørsmål som skal strukturere debatten om modernisering av
velferdstaten. Den er et sentralt innspill til det franske formannskapets arbeidsprogram
og foran toppmøtet i Nice i desember. I agendaen beskrives de midler og
metoder som kan benyttes til å modernisere den europeiske samfunnsmodellen og bidra til
å skape flere og bedre jobber. Det er også forslag til hvordan de politiske
målsettingene som ble vedtatt på toppmøtene i Lisboa og Feira nylig, kan omsettes til
konkrete tiltak. Et viktig budskap er at vekst ikke er et mål i seg selv, men et middel
til å oppnå en bedre levestandard og livskvalitet for alle. Formålet med diskusjonsnotatet
er å møte de nye samfunnsmessige utfordringene som de grunnleggende endringene i Europas
økonomi og samfunn fører med seg. Dette gjelder ikke minst hvordan den nye
informasjonsteknologien og Internett endrer rammebetingelsene. I fremtiden er det viktig
å modernisere den europeiske samfunnsmodellen ved å investere i mennesker og å etablere
en aktiv velferdsstat. Verdier som solidaritet og rettferdighet må fastholdes samtidig
som de økonomiske resultatene forbedres. Agendaen beskriver en lang rekke
aktiviteter: · Noen har som
formål å forbedre potensialet som allerede finnes for økt sysselsetting. Man må
foregripe og håndtere endringene, tilpasse seg nye arbeidsforhold, utnytte den nye
teknologien og fremme mobilitet mellom landene. · Andre aktiviteter
dreier seg om å modernisere og forbedre sosial beskyttelse, fremme integrasjon i
samfunns- og arbeidslivet, styrke likestilling mellom kjønnene, fremme grunnleggende
rettigheter og bekjempe forskjellsbehandling. · Det er også
initiativ rettet mot utvidelsen av EU og søkerlandene og i forhold til internasjonalt
samarbeid generelt. Man ønsker også å styrke den sosiale dialog mellom arbeidslivets
parter og andre ikke-statlige organisasjoner. Med den nye agendaen foreslår
Kommisjonen noen nye politiske rammer der alle involverte parter har innflytelse, samtidig
med at man respekterer de mange forskjellige systemene og politiske prioriteringene innen
EU. Kommisjonen vil benytte sin initiativrett til å fremsette nye forslag, og i tillegg
fungere som en katalysator og støtte medlemslandenes forslag med de midlene den har til
rådighet. Gjennomføringen av sosialpolitiske tiltak er fremdeles medlemslandenes ansvar,
men agendaen vil bidra til bedre samordning. Viktige instrumenter på europeisk nivå er
den sosiale dialog, lovgivning, strukturfondene, handlingsprogrammer, rapportering og
evaluering, samt «mainstreaming» (bedre samordning). Lisboa-toppmøtet i mars
formaliserte den såkalte koordineringsmetoden som innebærer felles målsettinger,
tidsplaner, formidling av gode erfaringer og evalueringer, men ikke lovgivning eller rigid
harmonisering. Metoden innebærer at man blir enig om en del felles mål og prinsipper og
skal prøve å trekke i samme retning, men metoden er såpass fleksibel at landene selv
bestemmer virkemidler og gjennomføring. Denne arbeidsformen har de siste årene vært
brukt på de økonomiske retningslinjene og på sysselsettingsområdet. Kommisjonen
foreslår nå å utvide den til andre spørsmål knyttet til sosial- og
arbeidsmarkedspolitikk. Kommisjonens forslag vil nå bli
diskutert av ministrene og Europaparlamentet. Antagelig vil det bli vedtatt på toppmøtet
i Nice i desember. Agendaen gjelder de neste fem årene, men har hovedtyngden på de tre
første årene. Toppmøtet i Lisboa vedtok at det hver vår skal avholdes et eget
toppmøte knyttet til økonomi og sosialpolitiske spørsmål. Det første møtet skal
avholdes i Stockholm neste vår. Til disse møtene skal det fremlegges en årlig rapport,
og Kommisjonens forslag til sosialpolitisk agenda er et viktig bidrag til denne. Forslaget på 31 sider finnes på
Internett: http://europa.eu.int/comm/employment_social/index_en.htm (IP/00/673) |
![]() |
![]() ![]()
|