|
|
Feil om EU og kampanje mot barn og unge I et oppslag på TV2 Nyheter søndag 12. desember 2004 som gjentas i TV2 Nettavisen mandag 13. desember gis det et inntrykk av at EU nylig har satt i gang en kampanje rettet mot ungdom. Denne "nye" kampanjen skal i tillegg ha brodd mot Norge som ikke-medlem. EU har i en årrekke hatt som mål å informere barn og unge om hva EU driver med. Det har særlig vært knyttet til å formidle EUs grunnleggende verdier som solidaritet, toleranse og ikke-diskriminering. TV 2 viser til en nystartet kampanje mot ungdom, men unnlater å nevne at materiellet det vises til ble utarbeidet i 1997 og 1998. I reportasjen vises det til en figur ved navn Captain Euro. "Captein Euro" inngår ikke i en EU-kampanje slik det antydes i reportasjen og i artikkelen i Nettavisen. Denne tegneseriefiguren ble skapt av et kommersielt reklameselskap, og har aldri på noe tidspunkt mottatt finansiell eller teknisk bistand fra EU. Tvert i mot ble selskapet blankt avvist da de kontaktet Kommisjonen i dette øyemed i 1996. Når det gjelder den nevnte "Krigen om jordbærisen", er dette et tegneseriehefte som ble utarbeidet i 1997. De som lagde denne publikasjonen har ikke hatt til hensikt å henge ut verken enkeltpersoner eller enkeltland, men på en lettfattelig og pedagogisk måte forklare hva EU innebærer. ”Krigen om jordbærisen” handler heller ikke om et nåværende ikke-medlemsland, men om en reise tilbake i tid til et EU-land slik det kan ha vært på 1700-tallet. Vi har dessverre ikke flere eksemplarer igjen av denne publikasjonen, men hvis vi får tak i et restopplag vil vi annonsere dem på vår webside med gratismateriell. |
|