Hva er EU?
Den europeiske union - EU - er et unikt samarbeid som
oppsto etter den andre verdenskrig med ett hovedmål: å hindre at
europeiske stater igjen skulle gå til krig mot hverandre. Fra 1. januar 2007
består EU av 27 medlemsland.
EU
skiller seg fra annet internasjonalt samarbeid blant annet ved måten
felles beslutninger tas på, ved at man har bygget opp felles
institusjoner, eget felles rettsystem som skal løse konflikter og sikre
at felles beslutninger etterleves - og ved å være et system i stadig
utvikling både i form og innhold. Det økonomiske samarbeidet er en
viktig drivkraft i EU, og i kjølvannet av økonomisk integrasjon har EU
stadig utviklet seg som et politisk prosjekt. Miljø, forbrukerhensyn,
sysselsetting og borgernes rettigheter er saker som står høyt på EUs
dagsorden.
EU er nå i en omstillingsprosess der institusjonene må
tilpasse seg de nye medlemslandene. I tillegg til de ti landene som ble
medlem i 2004, ble Bulgaria og Romania medlemmer 1. januar 2007.Tyrkia, Kroatia og
Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia status som kandidatland. Det er sannsynlig at flere land vil
melde seg. Målet er at et utvidet EU
skal fungere godt; bli mer demokratisk, handlekraftig og oversiktlig.
EUs medlemsland
Etter flere runder med utvidelser er antall
medlemsland i EU nå 27. Disse landene er i dag medlemmer i EU:
Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland,
Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxembourg,
Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania,
Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Tyskland,
Ungarn og Østerrike.
Les mer om
medlemslandene her
Tyrkia og Kroatia startet
forhandlinger i oktober 2005 og Den tidligere jugoslaviske republikken
Makedonia fikk status som kandidatland
desember samme år.
Les mer om utvidelsen av EU
her
EUs
institusjoner
Europaparlamentet
er verdens største flernasjonale parlament. De 785
representantene blir direkte valgt fra medlemslandene hvert femte år.
Parlamentet vedtar lover,
godkjenner EUs budsjett, tar opp nye medlemsland og holder et øye med Europakommisjonens
virksomhet. Medbestemmelsesprosedyren er
den mest brukte beslutningsprosedyren. Når denne brukes har Ministerrådet
og Europaparlamentet like stor makt, og Europaparlamentet kan forkaste
forslag de ikke vil godkjenne. Parlamentet møtes i Strasbourg og Brussel.
Rådet for Den
europeiske union
eller Ministerrådet
- er EUs lovgivende organ sammen med Europaparlamentet. Består av en minister
fra hvert medlemsland (i f. eks fiskerispørsmål møtes fiskeriministrene).
Vedtak gjøres med simpelt flertall (51%), kvalifisert flertall (71%) eller
enstemmighet (100%.) Landene har ulik stemmevekt ut fra størrelsen. Fra 1. november 2004
trer en ny stemmevektsfordeling i kraft som følge av Nice-traktaten.
Gjennom de ulike traktatforhandlingene har bruken av kvalifisert flertall
blitt utvidet, men noen områder krever fremdeles enstemmighet. Rådet for
generelle anliggender (utenriksministrene) har et overordnet ansvar for å
koordinere EUs politikk.
Det
europeiske råd (populært kalt EU-toppmøtet). Består av medlemslandenes stats- og regjeringssjefer, samt Kommisjonens
president. Trekker opp de politiske retningslinjene og driver samarbeidet
framover. Tar avgjørelser i de viktigste sakene eller der fagministrene
ikke har klart å bli enige. I denne forsamlingen foregår også periodevise
forhandlinger om endringer av EUs traktater; dette kalles
Regjeringskonferansen eller Intergovernmental Conference (IGC).
Formannskapet - Landene i EU bytter på å holde formannskapet.
Medlemslandet er i en periode på seks måneder ansvarlig for å lede møtene
i Det europeiske råd i Brussel og Luxemburg samt organisere formelle og
uformelle rådsmøter i hjemlandet. De er også ansvarlige for å lede de
offisielle arbeidsgruppene som forbereder rådets ministermøter.
Europakommisjonen
- EUs utøvende organ. Består av 27 kommissærer som utpekes av
medlemslandene, og godkjennes av Parlamentet. Alle landene har i dag én
kommissær hver, men antallet kommissærer skal ned til 15 innen 2014. Kommisjonen leder forvaltningen i Brussel på ca. 24 000
ansatte. Den nåværende presidenten heter José Manuel Barroso og har sittet
siden 2004. Kommisjonen har enerett på
å fremme forslag til ny lovgivning. Den har ansvaret for at endelige
vedtak blir iverksatt og etterlevd, og har myndighet til å fatte vedtak
innenfor visse områder, f.eks. konkurransepolitikk.
EF-domstolen
- Er satt til å tolke traktater og lovverk. Kan dømme i alle typer saker
som dekkes av de felles lover og regler, og kan dømme enkeltpersoner,
bedrifter og land. Kommisjonen kan anlegge saker og kan selv bli dømt.
Domstolen har 27 dommere - én fra hvert land- som
utnevnes for 6 år av gangen. Dommerne utpekes av regjeringene i
fellesskap. Dommerne blir assistert av ni generaladvokater. Domstolen har
sete i Luxemburg.
Den
europeiske sentralbanken - Den
europeiske sentralbank (ESB) har ansvar for pengepolitikken til de 15
landene som deltar i eurosamarbeidet. Den ble opprettet i 1998 og har sete
i Frankfurt. Sentralbanken skal føre en valutapolitikk som bidrar til lav
inflasjon og den kan endre rentenivået for å oppnå dette.
Andre
viktige organer:
Den økonomiske og sosiale komité består av representanter for
fagbevegelsene og organisasjonslivet og avgir særlig synspunkter på spørsmål
om arbeidsliv og sosialpolitikk.
Regionskomiteen består av
representanter for lokale og regionale myndigheter og uttaler seg blant
annet i kommunal- og regionalpolitiske spørsmål.
Revisjonsretten
kontrollerer bruken av EUs budsjettmidler.
Ombudsmannen tar i mot
klager fra EU-borgere som føler seg urettmessig behandlet av
administrasjonen i EUs institusjoner.
Eurotower: Den europeiske sentralbank i Frankfurt
Etablering
av felles regler
Et viktig trekk som skiller EU fra internasjonale
organisasjoner, er at i EU vedtar landene felles lovgivning på visse
områder som gjelder for den enkelte borger. Det kan for eksempel gjelde
regler som skal sikre konkurranse under like vilkår
i EUs indre marked og etablere enhetlige tekniske standarder på produkter
og tjenester. Det finnes også bestemmelser som gjelder arbeidsvilkår for å hindre sosial dumping
og vedtak fattes også på andre områder som f. eks innenfor miljø.
Fire
typer beslutninger:
-
Forordninger: Rettsakter som gjelder umiddelbart i medlemslandene. De kan
sammenlignes med et lands egne lover.
-
Direktiver: Rettes til medlemslandene og er bindende ved at målsettingen
må innfris, mens det er opp til hvert medlemsland å avgjøre hvordan.
-
Beslutninger: Gjelder i enkeltsaker og er bindende for dem de er rettet
mot.
-
Henstillinger og uttalelser: Er ikke bindende, men kun en oppfordring til
den de er rettet mot.
Les mer om EUs lovgivning her
Viktige
deler av EUs rettsgrunnlag
Roma-traktaten
av 1957 etablerte et tett økonomisk samarbeid mellom landene og i
prinsippet et stort indre marked med fri bevegelse av varer, tjenester og
personer over grensene. Toll, avgifter og kvotebegrensninger mellom
landene skulle fjernes og felles tollsatser mot omverdenen ble innført.
En felles landbruks- og konkurransepolitikk ble etablert. Mange av målsettingene
ble egentlig ikke oppfylt før etableringen av EFs indre marked 1. januar
1993.
Enhetsakten
av 1986 åpnet for bindende flertallsbeslutninger i Ministerrådet i de
fleste spørsmål knyttet til etableringen av det indre marked. Miljø ble
et fellesskapsanliggende.
Maastricht-traktaten
av 1993 vedtok innføringen av den økonomiske og politiske union, en
videreføring av det indre marked, med opprettelsen av en felles
sentralbank og en felles valuta. Samarbeidet ble styrket innenfor områder
som miljø, kultur, forskning, utdanning og ungdomsspørsmål. Det ble
gitt større myndighet til Europaparlamentet og Ministerrådet skal fatte
flere beslutninger med kvalifisert flertall. Nærhetsprinsippet ble
traktatfestet. Utenriks-, sikkerhets- og justispolitikk ble innført som
EU-områder, men kun som regjeringssamarbeid uten Kommisjonen og
Parlamentet.
Amsterdam-traktaten
trådte i kraft 1. mai 1999. Europaparlamentet fikk en sterkere stilling
ved at medbestemmelsesprosedyren skal gjelde for mesteparten av
lovgivningen i det indre marked. Flere politikkområder gikk over fra krav
om enstemmighet til å kunne fattes ved kvalifisert flertall i Ministerrådet.
Kommisjonens president fikk en sterkere stilling. Traktaten åpnet også
for større fleksibilitet slik at noen medlemsland kan utvikle et tettere
og mer integrert samarbeid enn andre.
Nice-traktaten
ble vedtatt i desember 2000. Traktaten gjorde institusjonelle endringer
fra 2005 for å klargjøre EU for utvidelsen østover. Ny
stemmevektsfordeling i Ministerrådet ble vedtatt, flertallsbeslutninger
ble innført på 29 nye områder, og maksimum antall kommissærer skal være
27.
Charteret
om grunnleggende rettigheter (pdf). For
å garantere hver enkelt EU-borgers rettigheter har EU utformet et Charter
om grunnleggende rettigheter som ble vedtatt som en politisk erklæring
ved Nice-toppmøtet i desember 2000. Charteret er basert på verdiene
menneskeverd, frihet, likhet og solidaritet og prinsippene om demokrati og
rettsstat. Charteret skal innarbeides i EUs nye traktat og medfører en ny dimensjon
til vernet om den enkelte borgers sosiale og politiske rettigheter i EU.
Lisboa-traktaten. Den 13 desember 2007 undertegnet stats- og
regjeringssjefene i EUs 27 medlemsland en ny traktat. Denne vil legge
forholdene til rette for at EU kan løse dagens utfordringer på en mer
effektiv måte gjennom bedre og mer moderne institusjoner og
arbeidsmetoder. EU-innbyggerne ønsker at EU
skal ta tak i aktuelle problemstillinger som globalisering, klimaendring,
sikkerhet og energispørsmål. Lisboa-traktaten styrker demokratiet i EU og
gjør det enklere for EU å kontinuerlig arbeide for folkets interesser.
EUs budsjett
EUs budsjett blir bestemt
for 5 til 7 år av gangen. Budsjettperioden vi er i nå er satt fra
2007-13.
Les mer her.
EU
har et
budsjett som utgjør omtrent 1% av medlemslandenes samlede
BNP. Mesteparten av midlene (44%) går til å øke konkurranseevne og
utjevning av regional forskjeller i Europa gjennom
strukturmidlene, nest største del av budsjettet går til naturressursene i
EU (landbruk, fiskeri, miljø og regional utvikling).
Les mer om budsjettet
her.
Noen sentrale
politikkområder
Det indre marked Innebærer et område med fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og
personer (de fire friheter). Dette har ført til avvikling av et stort
antall fysiske (grensekontroller), tekniske (standarder, produktkrav) og
fiskale (indirekte skatter, momsregler) barrierer mellom landene. Med åpningen
av de nasjonale markedene følger felles regulering av produkter og
retningslinjer for å sikre forbrukernes rettigheter. Arbeidet med å
sikre og utvikle det indre marked pågår kontinuerlig.
Utjevning Den nest
største budsjettposten i EU går til utjevning mellom fattige og rike
regioner i Europa. Strukturfondenes viktigste oppgave er å støtte den
økonomiske utvikling i de fattigste områder av EU og oppfylle særlige
sosiale behov. Noen av pengene går til store infrastrukturprosjekter, som
f.eks. veier, broer, motorveier og lufthavner. Men mange andre prosjekter
er støtteberettigede; fra små bedrifter til sentrumsområder i
forfall, fra programmer for integrering av funksjonshemmede i samfunnet til
vindmølleparker.
Miljøpolitikken
blir stadig mer sentral i EUs arbeid gjennom lovregulering og politiske
tiltak, samarbeidsavtaler med industrien og støtteordninger. Miljøkomiteen
i Europaparlamentet er den komiteen som vedtar flest lover av alle
komiteer. Mer enn 40% av alle saker som Kommisjonen forfølger ved brudd på
EF-retten, dreier seg om miljø. I 2005 ble det innført et kvotehandelssystem for handel med drivhusgasser i EU som ett av tiltakene
for en bedre klimapolitikk. Kommisjonen har en aktiv rolle i å foreslå nye
miljøtiltak og å overvåke at medlemslandene etterlever sine forpliktelser. EU er
også en viktig internasjonal
aktør og har en pådriverrolle i globale miljøkonferanser. I 2007 la EU
frem nye, ambisiøse mål for å bekjempe klimaendringene, med spesiell
fokus på å begrense temperaturstigningen og på miljøvennlig
energiproduksjon.
Konkurranse
Alle økonomiske aktører i EØS-området skal ha like spilleregler i
markedet. Ingen skal kunne ha monopol eller kunne utnytte sin dominerende
posisjon til å hemme konkurransen og diktere priser og betingelser.
Statssubsidier begrenses for å unngå konkurransevridning. Strenge regler
finnes for prissamarbeid.
Den
økonomiske og monetære union - ØMU EUs felles valuta euroen har erstattet nasjonale valuta hos de 15
medlemslandene i ØMU. Den bidrar til å ta bort den tidligere
usikkerheten i forhold til valutakurssvingninger, og det blir lettere og
billigere å reise og handle når man slipper å veksle penger. Det blir også lettere å sammenlikne priser i de forskjellige
landene. Forutsetningen for å bli med i eurosonen er at kriteriene for
inflasjon, rentenivå, statsgjeld og budsjettunderskudd er oppfylt.
Utenriks-
og sikkerhetspolitikk En felles utenriks- og sikkerhetspolitikk ble opprettet med
Maastricht-traktaten i 1992 og forsterket i 1997 (Amsterdam-traktaten). Javier Solana ble utnevnt til EUs representant for utenriks- og
sikkerhetspolitikk på toppmøtet i Köln i 1999. I 1999 ble det vedtatt
å opprette av en felles militær styrke som skal drive fredsbevarende og
fredsopprettende arbeid og bestå av 60 000 soldater.
Schengen Schengen-avtalen innebærer at det ikke er personkontroll på grensene
mellom deltagerlandene. Avtalen omfatter nå 22 av EUs medlemsland
(det vil si alle medlemslandene med unntak av Storbritannia, Irland,
Kypros, Bulgaria og Romania) samt Norge og Island. Avtalen innebærer
felles regler for kontroll av yttergrensene og harmonisering av
visumreglene. For flytrafikk vil dette gjelde først fra mars 2008. Spørsmål om asyl bestemmes nasjonalt, men
Dublin-konvensjonen inneholder regler for hvilket land som skal behandle en
søknad. Schengen-avtalen innebærer i tillegg en styrking av
politisamarbeidet.
Utvidelse
av EU 1. mai 2004 ble Polen, Ungarn, Romania, Tsjekkia,
Slovakia, Bulgaria, Slovenia, Litauen, Latvia, Estland, Malta og Kypros. Bulgaria og Romania ble
medlemmer fra 1. januar 2007. Tyrkia og Kroatia startet
forhandlinger 3. oktober 2005. For å bli medlemmer må søkerlandene
akseptere alle EUs nåværende lovgivning, og tilfredsstille kriteriene om
demokrati, rettsvesen og en fungerende markedsøkonomi. Landene forhandler
på individuell basis og vil kunne bli medlemmer når de har forhandlet
ferdig.
Likestilling
og
antidiskriminering I EUs traktater er det nedfelt at EU skal arbeide for likestilling
mellom kvinner og menn. Ved utarbeidelse av nytt lovverk skal konsekvenser
for likestillingen utredes. I EUs traktat er det også nedfelt regler mot
diskriminering på grunn av kjønn, nasjonalitet, etnisitet, religiøs
overbevisning, tro, funksjonshemming, alder eller seksuell legning.
Nasjonalt eller
felles ansvar?
EUs
traktater regulerer EUs ansvarsområder. Skal traktatene eller den
institusjonelle oppbygging og virkemåte endres, forutsetter det en
enstemmig beslutning blant medlemslandene. På en del områder som f.eks i
konkurranse-, handels- og landbrukspolitikken er det meste av regler og
ordninger felles. På andre områder som bl.a. miljøpolitikken finnes det
minstestandarder, mens landene selv velger hvordan de vil nå målene som
er satt, og om de ønsker strengere eller bedre regler. En forutsetning er
imidlertid at disse nasjonale tilpasningene ikke bare er skjulte
handelshindringer.
En
del politikkområder faller utenfor det som kalles EUs kompetanseområde.
Dette gjelder blant annet inntektsskatt og helsesystemet. Samtidig er EU
svært opptatt av å styrke folkehelsen og gjør dette blant annet gjennom
å fremme et regelverk som beskytter folks helse, gjennom støtte til
helseprogrammer og gjennom innsamling av statistikk på området. På områder
som kultur og utdanning kommer EU bare inn med tiltak som støtter og
supplerer landenes politikk, samt oppfordrer til samarbeid landene i
mellom. EUs nærhetsprinsipp sier at en beslutning ikke skal tas på et høyere
nivå enn nødvendig.
Politiske
retningslinjer, samordning og utveksling av erfaringer basert på et
felles sett av indikatorer er i ferd med å bli vel så viktig som styring
gjennom direktiver. På områder der regelverket bestemmes nasjonalt, som
for eksempel velferdspolitikk, foregår det likevel en stor grad av
samordning og sammenligning av erfaringer for å finne gode løsninger på
felles utfordringer. Europas aldrende befolkning er en slik utfordring, og
de ulike pensjonssystemene i medlemslandene analyseres for i fellesskap å
finne løsninger som sikrer den europeiske sosiale modellen også i
fremtiden.
Debatten
om Europas fremtid
Hvordan vil EU se ut om ti år og om femti år? Hvilket EU ønsker
europeere seg? Hva skal Europas fremtid være? Dette er spørsmål som får
stor oppmerksomhet i disse tider. EU gjennomgår voldsomme endringer, og
millioner av europeere vil være med å stake ut fremtidens kurs for Europa.
EUs institusjoner og lovverk må også endres i takt med utviklingen, og
dette er en del av kjernen i debatten om Europas fremtid.
Les mer om debatten
her
Informasjon og
offentlighet
Det
har vært en klar utvikling mot større innsyn og offentlighet i EUs
organer i løpet av de siste årene. Alle lovvedtak i Ministerrådet og
Europaparlamentet skal offentliggjøres, inklusive landenes stemmegivning.
Det er mulig å følge debattene i Europaparlamentet og en del av Rådsmøtene.
All lovgivning offentliggjøres
i EF-tidende, men også forslag til
lovgivning er
offentlige Høringsdokumenter finnes på internett,
på
portalen
'Kom
til orde i Europa'
Oversiktsside over alle
generaldirektoratene
Kommisjonens arbeidsdokumenter
Sist oppdatert: 22.07.08
|