Hva er EU?
Den europeiske union - EU - er et unikt samarbeid
mellom land som
oppsto etter den andre verdenskrig med den hovedhensikt å hindre at
europeiske stater igjen skulle gå til krig mot hverandre. I dag består
EU av femten medlemsland.
EU
skiller seg fra annet internasjonalt samarbeid blant annet ved måten
felles beslutninger tas på, ved at man har bygget opp felles
institusjoner, eget felles rettsystem som skal løse konflikter og sikre
at felles beslutninger etterleves – og ved å være et system i stadig
utvikling både i form og innhold. Det økonomiske samarbeidet er en
viktig drivkraft i EU, og i kjølvannet av økonomisk integrasjon har EU
stadig utviklet seg som et politisk prosjekt. Miljø, forbrukerhensyn,
sysselsetting og borgernes rettigheter er saker som står høyt på EUs
dagsorden.
EU
er nå i en omstillingsprosess der institusjonene må tilpasse seg et
stort antall nye medlemsland. EU forhandler med 12 land om medlemsskap,
mens Tyrkia har status som kandidatland. Den siste regjeringskonferansen
ble avsluttet i Nice i desember 2000 og her ble blant annet en del
institusjonelle spørsmål løst, slik at EU nå er klar til å ta imot
nye medlemsland.
EUs medlemsland
Etter en rekke runder med utvidelser er antall
medlemsland i EU nå 15. Disse er medlemmer i EU:
Belgia, Danmark, Finland,
Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal,
Spania, Storbritannia, Sverige Tyskland og Østerrike. Les mer om
medlemslandene
her
EU står nå foran sin største utvidelse noensinne og fra og med 1.
mai 2004 skal etter planen følgende land gå inn i EU: Estland, Kypros,
Latvia, Litauen, Malta, Polen, Slovakia og Slovenia. Bulgaria og
Romania er i forhandlinger fortsatt og meningen er at disse landene skal
bli med i EU i 2007. Tyrkia har status som søkerland, men har ennå ikke
åpnet forhandlinger om medlemskap med EU. Les mer om utvidelsen av EU
her
EUs
institusjoner
Europaparlamentet
- Verdens største flernasjonale parlament velges hvert femte år med
direkte valg fra medlemslandene. De 626 representantene vedtar lover,
godkjenner EUs budsjett, nye medlemsland og Europakommisjonen. Etter
ikrafttredelsen av Amsterdamtraktaten er medbestemmelsesprosedyren blitt
den mest brukte beslutningsprosedyren. Når denne brukes har Ministerrådet
og Europaparlamentet like stor makt, og Europaparlamentet kan forkaste
forslag de ikke vil godkjenne. Parlamentet møtes i Strasbourg og Brussel.
Det
europeiske råd
- Består av medlemslandenes stats- og regjeringssjefer, samt Kommisjonens
president. Trekker opp de politiske retningslinjene og driver samarbeidet
framover. Tar avgjørelser i de viktigste sakene eller der fagministrene
ikke har klart å bli enige.
Ministerrådet
- EUs
lovgivende organ sammen med Europaparlamentet. Består av en minister fra
hvert medlemsland (i f.eks fiskerispørsmål møtes fiskeriministrene).
Vedtak gjøres med simpelt flertall (51%), kvalifisert flertall (71%)
eller enstemmighet (100%.) Landene har ulik stemmevekt utfra størrelsen.
Totalt 87 stemmer, kvalifisert flertall krever 62 stemmer. Fra 1. januar
2005 trer en ny stemmevektsfordeling i kraft som følge av Nicetraktaten.
Gjennom de ulike traktatforhandlingene har bruken av kvalifisert flertall
blitt utvidet, men noen områder krever fremdeles enstemmighet. Rådet for
generelle anliggender (utenriksministrene) har et overordnet ansvar for å
koordinere EUs politikk. Formannskapet går på omgang mellom landene
hvert halvår.
Europakommisjonen
– EUs utøvende organ. Består av 20 kommissærer som utpekes av
medlemslandene og godkjennes av Parlamentet. De 5 største landene har to
kommissærer, mens de øvrige har én. Fra 2005 vil alle landene ha én
kommissær. Kommisjonen leder forvaltningen i Brussel på ca. 17 000
ansatte. President siden 1999: Romano Prodi. Kommisjonen har enerett på
å fremme forslag til ny lovgivning. Den har ansvaret for at det endelige
vedtaket bli iverksatt og etterlevd og har myndighet til å fatte vedtak
innenfor visse områder, f.eks konkurransepolitikk.
EF-
domstolen
– Er satt til å tolke traktater og lovverk. Kan dømme i alle typer
saker som dekkes av de felles lover og regler, og kan dømme
enkeltpersoner, bedrifter og land. Kommisjonen kan anlegge saker og kan
selv bli dømt. Domstolen har femten dommere – en fra hvert land- som
utnevnes for 6 år av gangen. Dommerne utpekes av regjeringene i
fellesskap. Dommerne blir assistert av ni generaladvokater. Førsteinstansretten
opprettet i 1989 for å avhjelpe den store arbeidsmengden. Domstolen har
sete i Luxemburg.
Den
europeiske sentralbanken - Den
europeiske sentralbank (ESB) har ansvar for pengepolitikken til de 12
landene som deltar i eurosamarbeidet. Den ble opprettet i 1998 og har sete
i Frankfurt. Sentralbanken skal føre en valutapolitikk som bidrar til lav
inflasjon og den kan endre rentenivået for å oppnå dette.
Andre
viktige organ
Den økonomiske og sosiale komité består av representanter for
fagbevegelsene og organisasjonslivet og avgir særlig synspunkter på spørsmål
om arbeidsliv og sosialpolitikk.
Regionskomiteen består av
representanter for lokale og regionale myndigheter og uttaler seg blant
annet i kommunal- og regionalpolitiske spørsmål.
Revisjonsretten
kontrollerer bruken av EUs budsjettmidler.
Ombudsmannen tar i mot
klager fra EU-borgere som føler seg urettmessig behandlet av
administrasjonen i EUs institusjoner.
Etablering
av felles regler
EU
vedtar felles lovgivning bl.a for å sikre konkurranse under like vilkår
i EUs indre marked og etablere enhetlige tekniske standarder på produkter
og tjenester. Minimumsregler for arbeidsvilkår skal hindre sosial dumping
og det foregår nå en koordinering for å sikre velferdssystemet. Det
samme gjelder andre områder som f.eks miljøstandarder.
Fire
typer beslutninger:
-
Forordninger: Rettsakter som gjelder umiddelbart i medlemslandene. De kan
sammenlignes med et lands egne lover.
-
Direktiver: Rettes til medlemslandene og er bindende ved at målsettingen
må innfris, mens det er opp til hvert medlemsland å avgjøre hvordan.
-
Beslutninger: Gjelder i enkeltsaker og er bindende for dem de er rettet
mot.
-
Henstillinger og uttalelser: Er ikke bindende, men kun en oppfordring til
den de er rettet mot.
Viktige
deler av EUs rettsgrunnlag
Romatraktaten
av 1957 etablerte et tett økonomisk samarbeid mellom landene og i
prinsippet et stort indre marked med fri bevegelse av varer, tjenester og
personer over grensene. Toll, avgifter og kvotebegrensninger mellom
landene skulle fjernes og felles tollsatser mot omverdenen ble innført.
En felles landbruks- og konkurransepolitikk ble etablert. Mange av målsettingene
ble egentlig ikke oppfylt før etableringen av EFs indre marked 1. januar
1993.
Enhetsakten
av 1986 åpnet for bindende flertallsbeslutninger i Ministerrådet i de
fleste spørsmål knyttet til etableringen av det indre marked. Miljø ble
et fellesskapsanliggende.
Maastricht-traktaten
av 1993 vedtok innførelsen av den økonomiske og politiske union, en
videreføring av det indre marked, med opprettelsen av en felles
sentralbank og en felles valuta. Samarbeidet ble styrket innenfor områder
som miljø, kultur, forskning, utdanning og ungdomsspørsmål. Det ble
gitt større myndighet til Europaparlamentet og Ministerrådet skal fatte
flere beslutninger med kvalifisert flertall. Nærhetsprinsippet ble
traktatfestet. Utenriks-, sikkerhets- og justispolitikk ble innført som
EU-områder, men kun som regjeringssamarbeid uten Kommisjonen og
Parlamentet.
Amsterdamtraktaten
trådte i kraft 1. mai 1999. Europaparlamentet fikk en sterkere stilling
ved at medbestemmelsesprosedyren skal gjelde for mesteparten av
lovgivningen i det indre marked. Flere politikkområder gikk over fra krav
om enstemmighet til å kunne fattes ved kvalifisert flertall i Ministerrådet.
Kommisjonens president fikk en sterkere stilling. Traktaten åpnet også
for større fleksibilitet slik at noen medlemsland kan utvikle et tettere
og mer integrert samarbeid enn andre.
Nicetraktaten
ble vedtatt i desember 2000. Traktaten skal ratifiseres i alle
medlemslandene før endringene blir gjeldende. Traktaten innebærer
institusjonelle endringer fra 2005 for å klargjøre EU for utvidelsen østover.
Ny stemmevektsfordeling i Ministerrådet ble vedtatt,
flertallsbeslutninger ble innført på 29 nye områder, og maksimum antall
kommissærer skal være 27. Det skal avholdes en ny regjeringskonferanse i
2004 for å revidere traktatene i lys av den raske utviklingen.
Charteret
om Grunnleggende Rettigheter. For
å garantere hver enkelt EU-borgers rettigheter har EU utformet et Charter
om grunnleggende rettigheter som ble vedtatt som en politisk erklæring
ved Nicetoppmøtet i desember 2000. Charteret er basert på verdiene
menneskeverd, frihet, likhet og solidaritet og prinsippene om demokrati og
rettsstat. Ved neste regjeringskonferanse i 2004 vil det diskuteres om
Charteret skal bli juridisk bindende, hvilket vil medføre en ny dimensjon
til vernet om den enkelte borgers sosiale og politiske rettigheter i EU.
EUs budsjett
EUs
budsjett 2001 ( i milliarder euro)
|
Landbruk
Strukturmidler
Eksterne
forbindelser og utviklingshjelp
Administrasjon
Forskning
og teknologisk utvikling
EU-programmer
og annet
|
43,8
32,9
8,3
4,9
3,9
2,4
|
45,5%
34,2%
8,7%
5,1%
4,0%
2,5%
|
I alt
|
96,2
|
100%
|
EU
har et
budsjett som utgjør mindre enn 1,2% av medlemslandenes samlede
BNP. Mesteparten av midlene (45,5%) går til landbruk, mens en annen stor
del går til utjevning av regionale forskjeller i Europa gjennom
strukturmidlene (34,2%).
Noen sentrale
politikkområder
Det
indre marked:
Innebærer et område med fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og
personer (de fire friheter). Dette har ført til avvikling av et stort
antall fysiske (grensekontroller), tekniske (standarder, produktkrav) og
fiskale (indirekte skatter, momsregler) barrierer mellom landene. Med åpningen
av de nasjonale markedene følger felles regulering av produkter og
retningslinjer for å sikre forbrukernes rettigheter. Arbeidet med å
sikre og utvikle det indre marked pågår kontinuerlig.
Konkurranse:
Alle økonomiske aktører i EØS-området skal ha like spilleregler i
markedet. Ingen skal kunne ha monopol eller kunne utnytte sin dominerende
posisjon til å hemme konkurransen og diktere priser og betingelser.
Statssubsidier begrenses for å unngå konkurransevridning. Strenge regler
finnes for prissamarbeid.
Den
økonomiske og monetære union – ØMU:
EUs felles valuta euroen erstatter de nasjonale valuta hos de 12
medlemslandene i ØMU. Den bidrar til å ta bort den tidligere
usikkerheten i forhold til valutakurssvingninger, og det blir lettere og
billigere å reise og handle når man slipper å veksle penger. Det blir også lettere å sammenlikne priser i de forskjellige
landene. Forutsetningen for å bli med i eurosonen er at kriteriene for
inflasjon, rentenivå, statsgjeld og budsjettunderskudd er oppfylt.
Utenriks-
og sikkerhetspolitikk
– En felles utenriks- og sikkerhetspolitikk ble opprettet med
Maastricht-traktaten i 1992 og forsterket i 1997 (Amsterdamtraktaten).
Javier Solana ble utnevnt til EUs representant for utenriks- og
sikkerhetspolitikk på toppmøtet i Köln i 1999. I 1999 ble det vedtatt
å opprette av en felles militær styrke som skal drive fredsbevarende og
fredsopprettende arbeid og bestå av 60 000 soldater.
Schengen
– Schengenavtalen innebærer at det ikke er personkontroll på grensene
mellom deltagerlandene. Schengenavtalen omfatter alle EUs medlemsland med
unntak av Storbritannia og Irland, samt Norge og Island. Avtalen innebærer
felles regler for kontroll av yttergrensene og harmonisering av
visumreglene. Spørsmål om asyl bestemmes nasjonalt, men
Dublinkonvensjonen inneholder regler for hvilket land som skal behandle en
søknad. Schengenavtalen innebærer i tillegg en styrking av
politisamarbeidet.
Utvidelse
av EU:
Forhandlingnene med de første søkerlandene startet 30. mars 1998 og det
forhandles med 12 land om medlemsskap: Polen, Ungarn, Romania, Tsjekkia,
Slovakia, Bulgaria, Slovenia, Litauen, Latvia, Estland, Malta og Kypros.
Tyrkia har status som kandidatland. For å bli medlemmer må søkerlandene
akseptere all EUs nåværende lovgivning. Landene forhandler på
individuell basis og vil kunne bli medlemmer når de har forhandlet
ferdig. EU vil om kort tid kunne bestå av 25-30 medlemsland.
Agenda
2000 er
navnet på en serie med reformer som moderniserer fellesskapets distrikts-
og landbrukspolitikk. Agenda 2000 er også unionens finansielle rammeverk
for 2000-2006 og gjør EU i stand til å ta opp nye medlemmer.
Miljøpolitikken
blir stadig mer sentral i EUs arbeid gjennom lovregulering og politiske
tiltak, samarbeidsavtaler med industrien og støtteordninger. EU har et
handlingsprogram for miljø der blant annet kampen for å redusere
klimagasser er et høyt prioritert område. EU er en viktig internasjonal
aktør og har en pådriverrolle i globale miljøkonferanser.
Likestilling
og antidiskriminering
– I EUs traktater er det nedfelt at EU skal arbeide for likestilling
mellom kvinner og menn. Ved utarbeidelse av nytt lovverk skal konsekvenser
for likestillingen utredes. I EUs traktat er det også nedfelt regler mot
diskriminering på grunn av kjønn, nasjonalitet, etnisitet, religiøs
overbevisning, tro, funksjonshemming, alder eller seksuell legning.
Nasjonalt eller
felles ansvar?
EUs
traktater regulerer EUs ansvarsområder. Skal traktatene eller den
institusjonelle oppbygging og virkemåte endres, forutsetter det en
enstemmig beslutning blant medlemslandene. På endel områder som f.eks i
konkurranse-, handels- og landbrukspolitikken er det meste av regler og
ordninger felles. På andre områder som bl.a miljøpolitikken finnes det
minstestandarder, mens landene selv velger hvordan de vil nå målene som
er satt, og om de ønsker strengere eller bedre regler. En forutsetning er
imidlertid at disse nasjonale tilpasningene ikke bare er skjulte
handelshindringer.
En
del politikkområder faller utenfor det som kalles EUs kompetanseområde.
Dette gjelder blant annet inntektsskatt og helsesystemet. Samtidig er EU
svært opptatt av å styrke folkehelsen og gjør dette blant annet gjennom
å fremme et regelverk som beskytter folks helse, gjennom støtte til
helseprogrammer og gjennom innsamling av statistikk på området. På områder
som kultur og utdanning kommer EU bare inn med tiltak som støtter og
supplerer landenes politikk, samt oppfordrer til samarbeid landene i
mellom. EUs nærhetsprinsipp sier at en beslutning ikke skal tas på et høyere
nivå enn nødvendig.
Politiske
retningslinjer, samordning og utveksling av erfaringer basert på et
felles sett av indikatorer er i ferd med å bli vel så viktig som styring
gjennom direktiver. På områder der regelverket bestemmes nasjonalt, som
for eksempel velferdspolitikk, foregår det likevel en stor grad av
samordning og sammenligning av erfaringer for å finne gode løsninger på
felles utfordringer. Europas aldrende befolkning er en slik utfordring, og
de ulike pensjonssystemene i medlemslandene analyseres for i fellesskap å
finne løsninger som sikrer den europeiske sosiale modellen også i
fremtiden.
Debatten
om Europas fremtid
På Regjeringskonferansen i 2004 skal arbeidsfordelingen mellom
medlemslandene og EU debatteres. I tillegg står forenkling av traktatene,
statusen til Charteret om Grunnleggende Rettigheter og de nasjonale
parlamentenes rolle på dagsorden.
Informasjon og
offentlighet
Det
har vært en klar utvikling mot større innsyn og offentlighet i EUs
organer i løpet av de siste årene. Alle lovvedtak i Ministerrådet og
Europaparlamentet skal offentliggjøres, inklusive landenes stemmegivning.
Det er mulig å følge debattene i Europaparlamentet og en del av Rådsmøtene.
All lovgivning offentliggjøres i EF-tidende, men
også forslag til lovgivning er offentlige: http://europa.eu.int/eur-lex. Høringsdokumenter finnes på internett,
på portalen
Kom
til Orde i Europa. Oversiktsside over alle
generaldirektoratene: http://europa.eu.int/comm/dgs_da.htm
|