Smaken av Europa i Oslo
Av
Gerhard Sabathil,
Ambassadør og leder av Europakommisjonens delegasjon
for Norge og Island. Osloposten
Den
europeiske dokumentarfilmfestivalen som for første gang går av stabelen i Oslo
9.-14. april gir en smak av europeisk skaperevne og mangfold. 37 filmer fra 23
europeiske land vises i løpet av denne uken i april, på Cinemateket i Oslo. Et
usedvandlig sterkt program vitner om at det er mangfoldet som forener oss
europeere.
Mangfold
kan være en styrke i seg selv, men den viktigste begrunnelsen for EUs
kultursatsinger er erkjennelsen om at kultur avgjørende for å forene europeere
i fred og skape en følelse av fellesskap.
Mangfold
er Europas styrke
EU handler altså om mer enn fri flyt av varer, personer, kapital og
tjenester. Siden 1992 har kulturelt mangfold og vern av kulturarv vært en
traktatfestet målsetting for Unionen. En rekke EU-initativ oppmuntrer til
samarbeid, utvikling og nyskaping innenfor kulturfeltet. Verdt å nevne er EUs
kulturprogram Kultur 2000 som går over fem år (2000-2004) og betyr en ny tilnærming
til kulturelle støttetiltak. Målene er blant annet å oppmuntre til samarbeid
for å skape et felles europeisk kulturområde, stimulere kunstnerisk og litterær
nyskaping, fremme europeisk kulturarv og å forbedre tilgang til og deltakelse i
kulturaktivtiteter for folk flest i Europa. Budsjettet er på tilsammen 1, 36
milliarder kroner. EUs medlemsland, EUs fremtidge medlemsland, samt Norge og
Island, deltar i dette programmet. En rekke norske forlag, musikere,
teaterprosjekter og kulturminneprosjekter har mottatt støtte gjennom Kultur
2000. Blant annet ble Erlend Loes bok "L" oversatt til finsk med støtte
fra EUs kulturprogram.
Kulturen
er ikke en vare lik andre varer
De fire friheter medfører naturligvis fri bevegelse av ideer og kulturelle
uttrykk. Kultur er imidlertig ikke en vare lik andre varer. Frie markedskrefter
kan også føre med seg ensretting som hindrer det kulturelle mangfoldet som er
selve smaken av Europa. Samtidig vet vi at blant annet den audiovisuelle sektor,
som enhver sektor innenfor tjenesteytende industri, ikke er unntatt
internasjonale handelsregler. EU kjempet for og fikk igjennom en klausul i
internasjonal regelverk som sikrer EU og medlemslandene muligheten til å bevare
retten til å føre en europeisk og nasjonal politikk til støtte for
audiovisuell industri. Det dreier seg om å retten til å sikre nasjonal
filmproduksjon i Europa mot sterke konkurrenter utenfra og å ta vare på det
kulturelle mangfold.
Europeisk
film i sterk konkurranse
På
80-tallet var europeiske filmproduksjoner langt på vei utkonkurrert av
amerikanske produksjoner. EU opprettet i 1990 et program for å styrke de
europeiske audiovisuelle industriers konkurranseevne. Det tredje programmet i
Media-serien, Media Plus, strekker seg over fem år (2001-2005) og har et
budsjett på 3 milliarder kroner. Støtten gis til utvikling, distribusjon og
markedsføring av europeiske produksjoner. Programmet finansierer også ulike
utdanningstilbud for bransjefolk. Norge og Island har lenge deltatt i
Media-samarbeidet, men nytt av året er det at også EUs fremtidige medlemsland
deltar på visse vilkår. At europeere får se "Heftig og Begeistret",
og at nordmenn får se "Den fabelaktige Amelie fra Montmartre" er
blant annet takket være distribusjonsstøtte fra Media Plus. Dokumentarfilmen
"Alt om min far", fikk på sin side utviklingsstøtte fra det samme
EU-programmet.
Personlige,
mangfoldige, nyskapende filmer fra hele Europa preger dokumentarfilmfestivalen på
Cinemateket i april. Jeg håper at så mange som mulig benytter anledningen til
å få med seg spennende europeiske kulturopplevelser.
Den
europeiske dokumentarfilmfestivalen er et samarbeid mellom Norsk Filminsitutt,
de europeiske ambassadene og kultursentrene i Oslo, Norsk-tysk handelskammer og
Europakommisjonens delegasjon.
|