|
|
Nytt fra EU Innhold nr. 4 10. oktober Internasjonal
terrorisme Sikkerhet
på internett Hvitbok
om EUs styringsformer Utvidelsen
av EU Interreg
og Norge Ledig
stilling 1
euro = NOK 8,0600 (08.10.01)
EUs
globale meglerrolle På
svært kort tid presenterte Kommisjonen nye konkrete forslag til hvordan EU kan
styrke kampen mot terrorisme. De viktigste er felles definisjoner av hva som er
terrorisme og felles strafferamme innen EU for slike handlinger, samt etablering
av en felles europeisk arrestordre. Disse ble raskt vedtatt av EUs
justisministre og gitt politisk tyngde av det ekstraordinære toppmøtet 21.
september. Forslagene følger opp planene vedtatt på toppmøtet i Tampere høsten
1999 om å etablere et felles indre EU-område basert på felles sikkerhet.
Planene har imidlertid blitt forsert på en måte som var utenkelig før denne
krisen. EUs
økende globale betydning viser seg i kjølvannet av krisen. EUs statsledere har
opptrådt raskt og samlet. Instrumentene for å etablere en felles utenriks- og
sikkerhetspolitikk er ikke på plass ennå, men allerede nå viser prosessen at
EU i større grad enn tidligere kan opptre enhetlig og med tyngde. Ikke minst er
EUs rolle som brobygger viktig. EU kan virke som en modererende kraft i forhold
til dem i USA som måtte ønske hardere og bredere militær gjengjeldelse. EU
har gode og brede kontakter i Midtøsten og kan fungere som en bro mellom
kulturer, mot diskriminering og isolasjon. Ingen andre politikere har for
eksempel vært så ofte i Midtøsten i det siste som EUs utenriksansvarlig,
Javier Solana. EUs troika spiller dessuten en viktig rolle gjennom sin hyppige
reise- og møtevirksomhet i ukene etter angrepet. Ikke
minst viser terrorangrepet at skillet mellom «hard» og «myk» sikkerhet er
brutt ned. Vi må gi våre definisjoner av begreper om sikkerhet og forsvar nytt
innhold. I EUs arbeid med å etablere en felles forsvars- og sikkerhetspolitikk,
har Europakommisjonen fokusert på forebygging, styrking av det sivile samfunn,
menneskerettigheter og økonomisk og sosial utvikling. Det settes fokus på
konfliktforebyggende og fredsskapende tiltak, på utvikling og kontakt. Samtidig
utvikles også det militære samarbeidet, slik at EU etterhvert også vil kunne
bruke militære virkemidler dersom det er nødvendig. Den
store dynamikken i EUs utvikling på politi- og justisområdet og innen
sikkerhets- og forsvarspolitikken ser merkelig nok ut til å skje relativt
ubemerket her i Norge, til tross for at slike tragiske hendelser som angrepet i
USA viser hvor sårbare vi er og hvor avhengige vi er av et sterkt
internasjonalt samarbeid. Ambassadør
Gerhard Sabathil På
kort varsel møttes EUs statsledere til ekstraordinært toppmøte 21. september
i Det europeiske råd. Her uttrykte de solidaritet med USA og støtte til en
global kamp mot terrorisme. Statslederne understreket kategorisk at det ikke må
settes likhetstegn mellom grupper av fanatiske terrorister og den arabiske eller
muslimske verden. Kampen mot terrorisme er nå kommet øverst på EUs dagsorden,
og toppmøtet ønsker en bredest mulig internasjonal allianse under FN. Terrorangrepet
på USA får betydning for EUs egne prosesser, både i forhold til utviklingen
av sikkerhets- og forsvarspolitikken og i forhold til det tettere samarbeidet
innen justis- og politisamarbeidet. Toppmøtet vedtok en europeisk handlingsplan
for å bekjempe terrorisme, basert på Kommisjonens forslag fra 19. september og
Ministerrådets (justis) møte 20. september: Styrke
politi- og justispolitisk samarbeid Det
europeiske råd støttet Ministerrådets beslutning dagen før om introdusering
av en europeisk arrestordre og vedtaket om en felles definisjon på terrorisme.
En europeisk arrestordre vil erstatte det nåværende systemet om utlevering
mellom medlemslandene. Disse utleveringsprosedyrene har ikke reflektert graden
av integrasjon og tillit mellom medlemslandene, og med det nye systemet kan
etterlyste personer utleveres direkte fra påtalemyndigheten i ett land til et
annet. De samme grunnleggende rettigheter skal samtidig ivaretas. Toppmøtet påla
Ministerrådet (justis) å fatte de nødvendige praktiske vedtak som en hastesak
og senest på møtet 6. og 7. desember 2001. Disse
tiltakene representerer en konkretisering av noen av forslagene fra toppmøtet i
Tampere i 1999. På dette møtet ble det vedtatt å styrke det justispolitiske
samarbeidet for å etablere et genuint indre EU-område basert på felles
trygghet. Topplederne bestemte at hele denne pakken med tiltak skal gjennomføres
og la press på justisministrene for å få dette til. Toppmøtet
vedtok videre at antatte terrorister i Europa skal identifiseres og at det skal
opprettes en felles liste over antatte terroristorganisasjoner. Samarbeidet
mellom etterretningstjenestene og deres utveksling av informasjon skal trappes
opp, og det skal etableres felles undersøkelsesgrupper. Også politisamarbeidet
skal styrkes, og medlemslandene skal systematisk og uten forsinkelser dele sin
informasjon om terrorisme med Europol. En egen anti-terror gruppe innen Europol
skal nedsettes snarest, og denne skal arbeide tett sammen med sin amerikanske
motpart. Man tar sikte på å undertegne en samarbeidsavtale mellom Europol og
relevante myndigheter i USA i løpet av året. Utvikle
et internasjonalt juridisk rammeverk Toppmøtet
ba om at alle eksisterende internasjonale konvensjoner om kamp mot terrorisme
blir gjennomført raskest mulig. EU støtter et indisk forslag om å lage en
egen FN-konvensjon med dette formål. Stoppe
finansiering av terrorisme EU
vil fullt ut bidra i det internasjonale arbeidet for å komme
finansieringskildene for terrorister til livs. Lederne ba på toppmøtet
finansministrene og justisministrene vedta konkrete tiltak, og særlig at
tilleggene til hvitvaskingsdirektivet og rammeverksbeslutningen for å fryse
midler blir vedtatt i løpet av få uker. Toppmøtet oppfordret også
medlemslandene om snarest å signere og ratifisere FN-konvensjonen om
finansiering av terrorisme. Styrke
flysikkerheten Det
europeiske råd ba transportministrene om å vedta nødvendige tiltak på sitt møte
i Ministerrådet 15. oktober. Disse tiltakene dekker blant annet: -
klassifisering av våpen Koordinering
av EUs globale tiltak Toppmøtet
instruerte utenriksministrene gjennom Ministerrådet for generelle anliggender
å koordinere innsatsen mot terrorisme. Det skal sørge for større samsvar og
koordinering mellom de forskjellige politikkområdene, og terror skal i større
grad integreres i den felles utenriks- og sikkerhetspolitikken. Rådet skal også
evaluere EUs forhold til andre land i lys av disse landenes eventuelle støtte
til terrorisme og presentere en overordnet rapport om disse sakene på neste
toppmøte. EUs
utenriks- og sikkerhetspolitikk Etter
flere beslutninger de siste årene om å utvikle EUs sikkerhets- og
forsvarspolitikk, er EU nå inne i en aktiv fase i forhold til å etablere det
institusjonelle apparatet som er nødvendig. Dette vil gi EU flere instrumenter
enn kun sivile og økonomiske, og Det europeiske råd uttalte at EU vil være en
mer effektiv aktør ved å gjøre sikkerhets- og forsvarspolitikken operasjonell
raskest mulig. Kommisjonens utenrikskommissær Chris Patten arbeider nært
sammen med EUs utenriksansvarlige Javier Solana, og sammen med
formannskapslandets utenriksminister utgjør de EUs troika. Toppmøtet vedtok at
troikaen skal spille en aktiv rolle, blant annet i Midtøsten. Toppmøtet
21. september understreket at kampen mot terrorisme krever at EU spiller en mer
aktiv rolle internasjonalt for å forhindre og stabilisere regionale konflikter.
Særlig viktig er det å arbeide aktivt for å bringe partene i Midtøsten-konflikten
sammen og skape varige løsninger. Den beste måten å bekjempe terrorisme på
er gjennom tett dialog med de land og regioner der grunnlaget for terror er størst.
Betingelsen for å skape sterke og bæredyktige samfunn uten grobunn for
terrorisme er å integrere alle land i et rettferdig verdenssystem med
sikkerhet, velstand og bedre utvikling. Det europeiske råd understreker behovet
for å bekjempe alle former for nasjonalistiske, rasistiske og fremmedfiendtlige
tendenser, og advarer å stille opp sammenhenger mellom den arabiske og
muslimske verden og terrorisme. Internett
har revolusjonert våre muligheter til å kommunisere og å innhente
informasjon. Det gjør hverdagen lettere og kan forbedre økonomien og
demokratiet. Skyggesiden er at det distribueres ulovlig og skadelig innhold på
internett som kan skade vår trygghet, mentale helse og forbrukernes interesser.
Selv om omfanget er begrenset kan det hindre internetts utvikling. Mangel på
on-line sikkerhet for unge internettbrukere kan for eksempel bremse veksten av
internett i Europa. Spredningen av internettkriminalitet og andre
internettrelaterte overgrep mot barn har skapt et stort behov for å forstå
disse utfordringene og å utforske måter å møte dem på. EU
har utviklet en handlingsplan for å fremme sikrere bruk av internett. Tor Eigil
Hodne, nasjonal ekspert i Europakommisjonens Generaldirektorat for
informasjonssamfunnet, presenterte 6. september handlingsplanen på et seminar
hos Europakommisjonens delegasjon i Oslo. Å bekjempe ulovlig og skadelig
innhold på internett krever nye styringsmekanismer på tvers av sektorer og
myndighetsnivåer. EU samarbeider tett med nasjonale og lokale myndigheter, samt
internasjonale organisasjoner. Samtidig er tiltakene for et sikrere internett
utformet slik at det favner både privat, offentlig og frivillig sektor. Handlingsplanen
tar utgangspunkt i at internett i sin natur er et desentralisert, globalt og
anarkistisk medium. En regulering krever internasjonalt, tverrsektorielt
samarbeid i form av en kombinasjon av mekanismer, aktiviteter og strategier. Det
er nødvendig å skille klart mellom kontroversielt innhold og illegalt eller
ulovlig innhold. Dette skillet har store lovmessige og teknologiske
konsekvenser. Illegalt innhold er definert som innhold som bryter loven. Det kan
omfatte barnepornografi, online trusler og hatpropaganda. Kontroversielt eller
skadelig innhold må defineres subjektivt. Selv om det ikke er ulovlig under
nasjonal lovgivning er det ansett for å være kontroversielt eller skadelig i
henhold til normer og standarder definert individuelt, samfunnsmessig eller
kulturelt. I
EU anvendes lover generelt på samme måte on-line og off-line, det vil si at
innhold som er ulovlig off-line også er ulovlig on-line. Det er en stor
utfordring å utvikle måter å håndheve lovverket på og kontrollere illegalt
internettinnhold. Med hastigheten på den teknologiske utviklingen er dette ikke
noen enkel oppgave. Lovgivende myndigheter er under sterkt press i Europa, som
ellers i verden, når det gjelder deres muligheter til å bekjempe kriminalitet
i cyberspace og annen high-tech kriminalitet. Selvregulering står sentralt i
EUs handlingsplan. Dette kan være tiltak som brukerkontroll, forbrukervalg og
ansvarlig industripraksis (codes of conduct). Dette skjer hovedsaklig innenfor
opplysningstiltakene i handlingsplanen, som stimulerer valgfrihet på internett
og brukermakt gjennom kunnskap, verktøy og mekanismer slik at man selv kan
kontrollere sitt eget online miljø. Det
historiske og kulturelle mangfoldet i Europa
skaper også ulike tilnærminger til regulering av innhold på internett. Tyske
myndigheter har vært svært sensitive for nazistisk propaganda og rekruttering
på internett, mens Storbritannia har en lang tradisjon i å regulere seksuelt
eksplisitt innhold i medier. Det språklige mangfoldet i Europa skaper andre
utfordringer enn for eksempel i USA, blant annet fordi innholdklassifisering
stort sett foregår på engelsk. Hodnes
innledning ble kommentert av Elisabeth Staksrud fra Statens Filmtilsyn. Hun
presenterte også hovedpunktene i den norske handlingsplanen for sikrere bruk av
internett for barn og unge (www.filmtilsynet.no). Mer
informasjon om EUs handlingsplan: www.saferinternet.org Norske
nasjonale eksperter i Kommisjonen Gjennom
EØS-avtalen deltar Norge aktivt i flere av EUs programmer, slik som «Sikker
bruk av internett». I forbindelse med programdeltakelsen arbeider også norske
tjenestemenn som nasjonale eksperter innenfor de ulike programfeltene i
Kommisjonen. Det er blant annet for å bidra til å erstatte de
administrasjonsutgiftene som Kommisjonen har med den norske deltakelsen, men det
gir samtidig Norge en unik mulighet til å få nordmenn sentralt plassert i
Kommisjonen. Disse opparbeider en nyttig kompetanse på EU og hvordan
Kommisjonen arbeider, og kan være viktige ressurspersoner for forvaltning og
publikum både under og etter oppholdet. Kommisjonen bestemmer arbeidsoppgavene
til de nasjonale ekspertene, mens lønnskostnader dekkes av norske myndigheter.
Norge har et tyvetalls nasjonale eksperter i Kommisjonen. For
listen over nasjonale eksperter, se: http://secretariat.efta.int/euroeco/ECProg/Secondments_(for_the_HTML_list)2.htm Norske
eksperter arbeider innenfor disse feltene: Forskning
og teknologisk utvikling Nye
styringsformer i EU: hvitboken om «governance» Hvitboken
om nye styringsformer er et viktig innspill i debatten om hvordan EU kan
forbedre sitt demokrati, utvikle bedre måter å fatte beslutninger på og
trekke med flere aktører i beslutningsprosessen. Den inneholder konkrete tiltak
og omhandler den praktiske virkelighet i EUs politiske prosess. Den
representerer derfor en annen og mer konkret innfallsvinkel til debatten om
Europas fremtid enn den større debatten om utvidelse og konstitusjon. Europakommisjonen
har gjort forbedring av EUs styringsformer til ett av sine hovedsatsingsområder.
Det er et stort behov for å forbedre måten EU arbeider på, ikke minst i lys
av den forestående utvidelsen av EU. Dette er nødvendig for å forbedre
effektiviteten og sikre at EU-systemet blir i stand til å ta best mulige
beslutninger og gjennomføre dem raskt og korrekt. I tillegg er en slik
gjennomgang viktig for å forbedre oppslutningen om EU og sikre EUs demokratiske
legitimitet. Derfor
vedtok Kommisjonen 25. juli hvitboken om nye styreformer i EU. En hvitbok er et
innspill til offentlig debatt basert på en rekke konkrete forslag. Kommisjonen
har i lang tid forberedt denne hvitboken for å få en grundigst mulig debatt,
og den inneholder en rekke vidtgående forslag til endring av
beslutningsprosedyrer, høringer og større involvering av organisasjoner og det
sivile samfunn. Kommisjonen ber nå om reaksjoner og innspill til hvitboken
innen utgangen av mars 2002. Basert på forslagene og den omfattende høringsprosessen
vil Kommisjonen lage en rapport høsten 2002 for å bringe reformdebatten
videre. De
fleste av forslagene i hvitboken kan gjennomføres uten å endre traktatene. De
krever imidlertid aktiv deltagelse fra medlemslandene og det sivile samfunn.
Utvikling av et overnasjonalt demokrati krever nettverksbygging, aktiv bruk av
informasjonsteknologi og nytenkning. Hvitboken
kan også ses på som et bidrag til den pågående debatten om EUs fremtid.
Toppmøtet i Nice sist desember bestemte å avholde en ny regjeringskonferanse i
2004 for å endre EUs traktatverk der demokratispørsmål står sentralt.
Hvitboken og de påfølgende innspillene vil være viktige i denne prosessen.
Kommisjonen vil også delta aktivt i forberedelsene til toppmøtet i Laeken 14.
og 15. desember, der EUs ledere vil diskutere EUs fremtid. Hvorfor
en reform av EU-apparatet? Kommisjonen
er svært opptatt av å modernisere og åpne opp beslutningssystemet. Man er
klar over at mange oppfatter Brussel som et ugjennomtrengelig byråkrati og at
EU er fjernt fra folk flest. Dette gir seg utslag i mistillit og protester, lavt
oppmøte i valgene til Europaparlamentet og skepsis til nye traktater og
prosjekter. Hvitboken gir noen eksempler på avstanden mellom EU og borgerne: ·
Forventninger:
Det oppfattes som om EU ikke klarer å handle effektivt der det er problemer som
arbeidsløshet, matsikkerhet, kriminalitet og krigstilstander i naboområdene. ·
Belønning:
Der hvor EU faktisk handler og skaper resultater oppfattes dette knapt. Det er
ofte vanskelig å vise at forbedringer av folks rettigheter og levestandard
faktisk kommer fra det europeiske samarbeidet og ikke fra nasjonale
beslutninger. Samtidig forventes det at EU handler like effektivt og synlig som
de nasjonale regjeringene. ·
Syndebukk:
Samtidig formidler ofte medlemslandene dårlig hva unionen gjør og hva de selv
gjør i unionen. Ofte gir medlemslandene «Brussel» skylden for vanskelige
beslutninger som de selv har vært med å ta og kanskje til og med tatt
initiativet til. ·
Kompleksitet:
Mange kjenner ikke forskjellen på institusjonene. Man vet ikke hvem som tar
beslutninger som berører en, og man føler ikke at institusjonene fungerer som
en effektiv kanal for synspunkter og bekymringer. Dette
gjør ikke at folk nødvendigvis føler seg mindre europeiske. De forventer
fremdeles europeisk innsats på en lang rekke områder men har ikke nødvendigvis
tillitt til at det kompliserte systemet leverer det de ønsker. «Governance» Den
engelske tittelen på hvitboken er «European Governance: a White Paper».
Uttrykket «governance» har blitt mer og mer vanlig i den europeiske debatten,
men lar seg vanskelig oversette nøyaktig til norsk. I hvitboken forklares
begrepet slik: regler, prosesser og atferd som påvirker måten politisk makt utøves
på europeisk nivå, særlig med henblikk på åpenhet, deltakelse,
ansvarlighet, effektivitet og sammenheng. Den danske oversettelsen er «Nye
styreformer i EU». Prinsipper
for gode styreformer Fem
prinsipper ligger til grunn for gode styreformer og tiltak som foreslås i
hvitboken. Hvert prinsipp er viktig for å forbedre det demokratiske styresettet
på alle styringsnivåer – globalt, europeisk, nasjonalt, regionalt og lokalt.
De er spesielt viktige i den omstillingsfasen som EU er inne i. ·
Åpenhet:
EUs institusjoner bør være mer åpne i sitt arbeid. Sammen med medlemslandene
bør de aktivt kommunisere hva EU gjør og hvilke beslutninger som tas. De bør
i større grad bruke språk som er tilgjengelig og forståelig for folk flest. ·
Deltakelse:
Kvalitet, relevans og effektivitet til EUs politikk avhenger av en bredest mulig
deltakelse i den politiske prosessen – fra forslag til gjennomførelse. Bedre
deltakelse vil kanskje kunne bidra til større tillit til sluttresultatet og til
institusjonene som leverer politikken. ·
Ansvarlighet:
Rollefordelingen mellom lovgivende og utøvende makt bør være klarere. Hver av
EU-institusjonene må forklare og ta ansvar for hva de gjør. Det er også behov
for større klarhet og ansvarlighet fra medlemslandene som er involvert i å
utvikle og gjennomføre EU-politikk på forskjellige nivåer. ·
Effektivitet:
Politikken må være effektiv og iverksettes i rett tid. Gjennomføringen må være
basert på klare målsettinger, vurdering av fremtidige virkninger og basert på
eventuelle tidligere erfaringer. Effektivitet avhenger også av at beslutningene
gjennomføres på en måte som står i forhold til de mål som skal oppnås og
av at beslutningene fattes på det best egnede nivå. ·
Sammenheng:
EUs politikk og tiltak på forskjellige områder må henge sammen og være
lettere å forstå. Antall oppgaver øker, utvidelsen av EU øker mangfoldet og
utfordringer som klimaendringer og den demografiske utviklingen krever
sektorovergripende løsninger. Større koordinering krever politisk lederskap og
konsekvente tilnærminger fra aktørene. Gjennomføringen
av disse punktene vil styrke de to etablerte prinsippene om proporsjonalitet og
subsidiaritet som allerede ligger til grunn for EU-samarbeidet. Fra forslag til
gjennomføring må valg av nivå (fra lokalt til EU) og valg av instrumenter være
i samsvar med hva man ønsker oppnådd. Før et initiativ lanseres må det
systematisk sjekkes om a) det er nødvendig med offentlige tiltak, b) EU-nivået
er det rette og c) tiltakene står i forhold til målene. Hva
er Fellesskapsmetoden? Fellesskapsmetoden
garanterer både mangfoldet og effektiviteten i EU. Den sikrer rettferdig
behandling av alle medlemslandene fra det største til det minste. Den etablerer
en ramme for å forene forskjellige interesser og motstridende synspunkter ved
å filtrere dem gjennom to nivåer: de felles europeiske interesser representert
ved Kommisjonen, og demokratisk representasjon på europeisk og nasjonalt nivå
gjennom Rådet og Europaparlamentet som utgjør Unionens lovgivende makt. -
Europakommisjonen alene lager forslagene til nye lover og ny politikk. Dens
uavhengighet gjør at den kan utøve politikk, forsvare traktatene og
representere Fellesskapet i internasjonale forhandlinger. -
Lover og budsjetter blir vedtatt av Ministerrådet (som representerer
medlemslandene) og Europaparlamentet (som representerer borgerne). Bruken av
kvalifisert flertallsbeslutning i Rådet er et grunnleggende element i å sikre
at fellesskapsmetoden fungerer effektivt. Utøvelsen av politikken skjer av
Kommisjonen og nasjonale myndigheter. -
EF-domstolen garanterer respekt for rettstaten og lik gjennomføring av
EF-lovgivningen. Forslag
til forandring Kommisjonen
understreker viktigheten av å beholde fellesskapsmetoden som utgangspunkt for
samarbeidet. Den må imidlertid fornyes med en mindre «top-down» tilnærming
og utfylle EUs politiske virkemidler mer effektivt med andre instrumenter enn
tradisjonell lovgivning. Hvitboken tar for seg fire hovedpunkter: Bedre
deltakelse, bedre instrumenter, global satsing og forbedring av institusjonene. Bedre
deltakelse og større åpenhet
Bedre
politikk, regulering og levering For
å forbedre kvaliteten på politikken, kan det i større grad vurderes en
kombinasjon av forskjellige instrumenter. Det bør også finnes måter å gjøre
prosessen raskere på. Det må være en balanse mellom en enhetlig tilnærming
og større fleksibilitet i måten regler gjennomføres på lokalt. Europeisk
politikk og lovgivningsprosesser er i økende grad blitt kompliserte og
sammensatte. Hvitboken peker på at lovgivning ofte blir unødvendig detaljert
fordi Rådet og Europaparlamentet er motvillige til å gi Kommisjonen større
rom for å utøve politikken. På nasjonalt nivå løses slike problemer ved at
parlamentene fører kontroll med den utøvende makt, ikke ved å ha mer
detaljerte lover. Det bør derfor være en klarere arbeidsfordeling mellom EUs
utøvende og lovgivende organer. Kommisjonen
ønsker å fremme større bruk av forskjellige politiske instrumenter som
forordninger, rammedirektiver og en kombinasjon av forskjellige
reguleringsmekanismer. Den skal samtidig fortsette arbeidet med å forenkle EUs
lovverk og oppmuntrer medlemslandene til å forenkle måten de gjennomfører EUs
regelverk på. Det blir stadig viktigere å søke råd fra eksperter, og det
skal derfor etableres retningslinjer for når og hvordan Kommisjonen skal bruke
fageksperter. Hva slags råd blir gitt, hvor kommer de fra, hvordan blir de
brukt og hva slags alternative synspunkter er tilgjengelig. Det
er nødvendig med en enda bedre gjennomføring av de allerede vedtatte lovene.
Dette er viktig ikke bare for at det indre marked skal fungere effektivt, men
også for å styrke troverdigheten til EU og EUs institusjoner. Vi har allerede
såkalte «scoreboards» for det indre marked, og EFTAs overvåkingsorgan
publiserer egne oversikter for Norge og Island. Kommisjonen vil etablere
kriterier for å fokusere sitt eget arbeid med å overvåke mulige brudd på
Fellesskapsretten. Det bør også defineres klarere kriterier ved etableringen
av nye reguleringsorganer og deres oppgaver. Aktuelle forslag til nye byråer er
det nye matsikkerhetsorganet, et maritimt sikkerhetsbyrå og et
flysikkerhetskontor. Det
var i Europaparlamentet at ideen oppsto om å la de første søkerlandene delta
i det neste valget til nytt Europaparlament i juni 2004. Denne tidsplanen ble
vedtatt av Europaparlamentet i en resolusjon i forbindelse med årets store
debatt om utvidelsen som ble holdt i Strasbourg 5. september. Det betyr at
forhandlingene med søkerlandene må være avsluttet innen utgangen av 2002. Da
ansvarlig for utvidelsen i Europakommisjonen Günter Verheugen innledet
debatten, takket han Parlamentet for innsatsen i utvidelsesprosessen. Han sa at
Parlamentets av og til kritiske, men alltid konstruktive og positive tilnærming
til forhandlingene er uvurderlig for fremdriften i forhandlingene med søkerlandene.
Ambisiøs
tidsplan I
sin redegjørelse til Europaparlamentet la Verheugen vekt på vedtaket om
institusjonelle endringer fra toppmøtet i Nice, og tidsplanen for utvidelsen
som ble vedtatt i Göteborg i juni i år. Nice-traktaten har gitt søkerlandene
ekstra motivasjon til arbeidet med å innlemme fellskapsretten i eget lovverk,
og forhandlingsposisjonene er mer fleksible enn tidligere. Tidsplanen definerer
en psykologisk viktig deadline og gir ikke minst mulighet til å mobilisere de nødvendige
krefter i søkerlandene for å rekke å innfri medlemskapskriteriene som ble
vedtatt av Det europeiske råd i København i 1993. -Et kjerneprinsipp vi ikke
vil vike fra, er at landenes egne bestrebelser avgjør når de kan tre inn i EU,
og slik sikrer vi at medlemskap kun avhenger av utfallet av forhandlingene og
ikke av sekundære politiske hensyn, sa Verheugen. Dette «regattaprinsippet»
er det bred enighet om i Europaparlamentet og medlemslandene, og ikke minst i søkerlandene. Status
i forhandlingene Innen
utgangen av 2002 må alle forhandlingskapitlene være avsluttet hvis
Europarlamentet og EU-medlemmenes nasjonale parlamenter skal rekke å ratifisere
avtalene om medlemskap innen 1. januar 2004. Forhandlingene er godt underveis,
og mange «forhandlingskapitler» er lukket. Viktige områder som gjenstår er
blant annet fri bevegelse av arbeidskraft. Verheugen understreket Kommisjonens
rolle i forhandlingene som forsvarer av Unionens interesser som helhet. Det
betyr at ingen av dagens medlemmer skal ta på seg flere forpliktelser enn det
er mulig å innfri. Samtidig må Kommisjonen ta hensyn til hva søkerlandenene
og fremtidige medlemmer kan overkomme. -Uten muligheten for kompromiss vil vi
ikke gjøre nødvendige fremskritt, sa Verheugen. Fra
Nordkapp til Bosporus Utvidelsen
av EU betyr også at EUs ytre grenser blir flyttet. -På den ene siden skal
utvidelsen ikke bety en ny deling i Europa. Grenseoverskridende kontakter som går
hundrevis av år tilbake i historien må opprettholdes. Samtidig må de nye
grensene møte de sikkerhetsbehov som dagens EU-borgere har. -Grensene i et
utvidet EU vil strekke seg fra Bosporus til Nordkapp, og disse grensene må
holde Schengen-standard, sa Verheugen. Den
felles landbrukspolitikken vil sannsynligvis endres betydelig i løpet av de
neste årene, informerte Verheugen Europaparlamentet. Kommisjonens forslag er å
forhandle om landbruk slik politikken ligger i dag, og la eventuelle endringer i
felleskapspolitikken inkluderes i forhandlingene etterhvert som de finner sted.
-De store utfordringene som ligger i landbrukssektoren kan ikke bare møtes med
tradisjonell landbrukspolitikk, men må ses i en større distriktspolitisk
sammenheng, understreket Verheugen. Demokrati
og menneskerettigheter -Om
utvidelsesprosessen kan vi konstatere at utsikten til medlemskap i EU har
hjulpet til å stabilisere demokratiet i Sentral- og Øst-Europa, sa Günter
Verheugen; - Forventning om medlemskap er den sterkeste og mest effektive
motoren for nødvendig reform. Kommisjonen fortsetter å sette søkelys på
menneskerettigheter og minoritetenes rettigheter i forhandlingene. Det forteller
mye at det er nasjonale minoriteter i søkerlandene som er særlig interessert i
medlemskap. Mens situasjonen for de russiske minoriteter i Baltikum stadig
forbedres, er behandlingen av Roma-folket fortsatt et vanskelig område. Det vil
ta tiår å eliminere den sosiale og kulturelle diskriminering av Roma-folket.
-Vi forventer imidlertid at alle søkerlandene igangsetter troverdige strategier
for en bedre integrering av Roma-folket, og dette må de gjøre før de kan bli
medlemmer, uttalte utvidelseskommissæren. Ingen
kortsiktig økonomisk gevinst Den
økonomiske veksten i søkerlandene er større enn i EU-landene, men det vil ta
lang tid for å jevne ut de enorme økonomiske forskjellene mellom søkerlandene
og medlemslandene. -Vi må belage oss på at dette kan ta en hel generasjon.
Utvidelsen vil heller ikke gi en dramatisk effekt for økonomien til dagens
medlemmer. Derimot kan vi forvente sterkere positive effekter i EUs
grenseregioner og i de nye medlemslandene. På lang sikt vil imidlertid den økonomiske
gevinsten for EU som helhet bli større, og EUs posisjon i internasjonal
konkurranse vil styrkes. Nye
medlemsland blir ikke automatisk en del av eurosonen. Først må København-kriteriene
om medlemskap oppfylles. Deretter står Maastricht-kriteriene om Den økonomiske
og monetære union for tur. Verheugen understreket at det vil ikke være noen
mulighet for å velge bort en eventuell deltakelse i eurosamarbeidet. Støtte
til utvidelse EU-medlemslandene
Kilde.
Europabarometer 55. 2001 Special edition. I
sin tale til Europaparlamentet stilte utvidelseskommissær Verheugen spørsmål
om hvordan vi kan sikre at befolkningen i EU og søkerlandene slutter seg til målet
om utvidelse. Mange frykter EU-utvidelsen. - Der hvor frykt er basert på fakta,
kan vi møte den med informasjon og deltakelse. Men der frykt bunner i en vag
usikkerhet rundt Europa trenger vi mer enn en informasjonsstrategi. Det
viktigste spørsmålet blir da: hva betyr Europa for EU-borgerne? Dette leder
inn i debatten om Europas fremtid, som nå pågår for fullt, sa Verheugen og
avsluttet: - Hvis vi klarer å skape klarhet i våre mål og dersom vi finner
det vi trenger av mot og visjon, så vil folks tilslutning til utvidelsen følge.
Europaparlamentet
og utvidelsen Mer
om utvidelsen: http://www.europarl.eu.int/enlargement/default_en.htm Europakommisjonen EUs
institusjoner forbereder seg på utvidelse 26.
juli presenterte Kommisjonen et arbeidsdokument for Europaparlamentet som
beskriver de administrative endringer som må gjøres i forbindelse med den
neste utvidelsen av EU. Institusjonene gjør seg klare til å ønske inntil ti
nye medlemsland velkommen fra 1. januar 2004. Kommisjonen får ansvar for å
forberede det praktiske arbeidet i forbindelse med oversetter- og tolketjenster,
bygninger og biblioteker gjennom samarbeid institusjonene imellom. Kommisjonen
har øremerket rundt 20 millioner euro til disse ulike forberedelsene. Flere
språk og nyrekruttering Utvidelsen
medfører at de offisielle EU-språkene dobles i antall, hvilket innebærer en
enorm utfordring for språktjenestene og EU-institusjonene generelt. Antall
ansatte i tolke- og oversettertjenesten må økes kraftig. Før tiltredelsen må
felleskapsretten «aquis communautaire» med sine over 90.000 sider oversettes
til alle kandidatlandenes språk. Når ansatte fra de nye medlemslandene
begynner å arbeide i EU-institusjonene må nye lokaler fristilles, barnehager
og skoler må bygges og utstyr skaffes. Den
neste utvidelsen innebærer at en større gruppe land går inn i EU samtidig.
Dette betyr at tidligere praksis med rekruttering av ansatte fra de nye
medlemslandene krever en mer omfattende planlegging enn ved tidligere
utvidelsesrunder. Kommisjonen vil utarbeide et sett med objektive kriterier som
sikrer de nye medlemslandene balanse mellom ansatte fra ulike medlemsland. I løpet
av våren 2002 vil Kommisjonen legge frem en strategi som angir fremtidig antall
ansatte, grader, geografisk fordeling osv. Et interinstitusjonelt utvalgskontor
skal etableres innen 1. januar 2003 for å strømlinjeforme utvalgsprosesdyrene.
Kommisjonen samarbeider dessuten nært med nasjonale myndigheter i søkerlandene for å gjøre overgangen fra kandidatland til medlemsland så lett som mulig. Det er etablert et tett praktisk og administrativt samarbeid mellom Kommisjonen og søkerlandene. Samarbeidet om de adminstrative forberedelsene representerer en ny fase i utvidelseprosessen som formelt vil bli markert med en konferanse våren 2002. Forventet
levealder for kvinner i søkerlandene, utvikling fra 1980 til 2000
Kilde:
Statistics in focus. Theme 3-15/2001-08-20
111
millioner euro til grenseoverskridende samarbeid mellom Norge og Sverige Europakommisjonen
godkjente 20. september et regionalt utviklingsprogram for Sverige og Norge som
finansieres av fellesskapssatsingen INTERREG. Programmet dreier seg som
grenseoverskridende samarbeid langs den sørlige halvdel av den svensk-norske
grensen. Det nye INTERREG-programmet skal finansiere nye grenseoverskridende
nettverk, grenseoverskridende virksomhet for bedrifter, kursvirksomhet, spesielt
miljørelaterte prosjekter samt utviklingstiltak for den samiske befolkningen.
Den totale summen for perioden frem til 2006 er 111 millioner euro hvorav EU vil
bidra med 32 millioner. 30 millioner kommer fra offentlige og private budsjett i
Sverige, mens Norges bidrag er på 49 millioner euro. -Sveriges
grense med Norge er den lengste grensen i Unionen. Jeg er spesielt glad for de
norske myndighetenes sterke finansielle deltakelse i programmet. Dette beviser
de nære samarbeidsforholdene mellom Den europeiske union og Norge. Dette sa
regionalkommissær Michel Barnier da det nye samarbeidet ble vedtatt. Det
svensk-norske programmet dekker mer enn to tredeler av den svensk-norske grensen
og vil bidra med støtte til Jämtland, Värmland, Dalarne og Västra Götaland
i Sverige. På den norske siden vil Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Hedmark,
Østfold og Akershus delta. Målet
er å skape en attraktiv og konkurransedyktig region med gode levevilkår og bærekraftig
utvikling. Satsingsområdene kommer som resultat av analyser og evalueringer av
tidligere prosjekter. ·
Økonomisk
utvikling og kompetanseutvikling Hovedtiltakene
omfatter utvikling av næringsliv, kompetanse- og kunnskapsutvikling samt støtte
til den samiske befolkningen. ·
Levevilkår
og sosial utvikling Hovedtiltakene
omfatter forbedring av infrastruktur og kommunikasjon, miljø og helsevesen,
samt fremme av kulturell og regional identitet. For
å oppnå målbare fremskritt på disse områdene vil det i programmet bli tatt
hensyn til følgende seks kriterier: økt konkurranseevne, like muligheter,
integrering, miljø, sysselsetting og det samiske språket.
Forvaltningsmyndighet for programmet er fylkestinget i Jämtland fylke. Gjennomføringen
av programmet vil basere seg på partnerskap mellom nasjonale og regionale
myndigheter, samt et bredt spekter av lokale organisasjoner og partnere i de to
landene. Informasjonsleder Europakommisjonens
delegasjon til Norge og Island søker leder for informasjonsseksjonen. Vedkommende
vil ha ansvar for Delegasjonens informasjonsarbeid mot Norge og lede
informasjonsseksjonen på fire medarbeidere. Lederen vil bistå ambassadøren, være
ansvarlig for pressekontakt og koordinere informasjonsaktiviteter som
nyhetsbrev, brosjyrer, seminarer og konferanser. Vedkommende vil måtte ha
utstrakt samfunnskontakt, skrive artikler og gi foredrag om EU. Informasjonslederen
må ha inngående kjennskap til og interesse for EUs oppbygging, institusjoner
og politikk. God kunnskap om norsk politikk og samfunnsliv er nødvendig.
Vedkommende må kunne jobbe selvstendig, være initiativrik, fleksibel og ha
gode samarbeidsevner. Det er ønskelig med høyere utdanning og erfaring fra
presse, politisk eller organisatorisk arbeid. Svært god skriftlig og muntlig
fremstillingsevne på norsk og engelsk er en forutsetning, andre språk en
fordel. Søknadsfrist:
29. oktober. Ytterligere
informasjon fås ved henvendelse til informasjonsleder Tore Myhre, tlf. 23 11 51
76 eller Marhe Haugland 23 11 51 75.
|
Tilbake
|