|
|
Ungdom og utdanningsprogrammene Leder Internasjonalisert utdanning Sokrates-programmet
omfatter nå hele spekteret fra klasseutvekslinger på barne- og ungdomsskolenivå til
universitetsutvekslinger og voksenopplæring. Leonardo-programmet omfatter yrkesopplæring
og profesjonsutdanning og gir med sin fleksible ramme rom for en stor variasjon av
prosjekter og kan være en brobygger mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet. Det
nyere programmet UNG i Europa omfatter ikke-formell utdanning gjennom gruppeutveksling
eller individuell utveksling. Et halvt år som frivillig i et ungdomsprosjekt i et annet
land kan gi en helt annen livserfaring enn et halvt år på skolebenken. Felles programmer med
standardiserte regler, søknader, rutiner, støtteordninger og godkjenning av studier har
gjort det lettere for ungdom og studenter å ta deler av utdanningen sin i utlandet.
Tidligere var det svært vanskelig å få til et opphold i utlandet. Det var forskjellige
regler og krav, lange søknadsfrister og ingen garanti for at studiet ble godkjent i
hjemlandet. Nå er det lettere og stadig flere velger dette alternativet. I skoleåret
1989/1990 dro f.eks. 27.000 studenter til utlandet med Erasmusprogrammet, mens i 1998/1999
hadde tallet steget til hele 181.000 studenter. Disse programmene er
kanskje noe av det viktigste EU gjør. De forenkler Europa i praksis. De gir ungdom
mulighet til å oppleve andre land, skikker, språk, kulturer og utdanningssystemer. Det
gir verdifull forståelse, både menneskelig, kulturelt og faglig. Det handler om
samarbeid i praksis og gir erfaringer som kommer godt med i egne hjemland, som blir stadig
mer flerkulturelle og preget av raske omstillinger. Man blir rustet til å møte
forskjeller og å takle utfordringer. Et opphold i utlandet
går dermed lenger enn kun det faglige innholdet i utdanningen eller utvekslingen. Særlig
i et samfunn som opplever rask omstilling og teknologiske endringer er det viktig å
stimulere til åpenhet og fleksibilitet. Verden blir mindre, og jo mer vi vet om
hverandre, jo bedre er det. Ungdoms-
og utdanningsprogrammene - bakgrunn Medborgerskap De nye
programmene Mer informasjon om
programmene finnes på internett: http://europa.eu.int/comm/education/newprogr/index.html UNG
i Europa - EUs nye program for ungdom Stortinget vedtok 15.
juni at Norge skal delta i EUs nye syvårsprogram for ungdom UNG i Europa. Norsk
ungdom kan dermed fortsatt delta i gruppeutvekslinger og volontørtjeneste i andre
europeiske land og søke om tilskudd til ungdomsprosjekter. Tre hovedlinjer ligger til
grunn for UNG i Europa: Berikelse av medborgerskapet, utvikling av kunnskap, og den
enkeltes tilegnelse av nye ferdigheter. Norge har svært gode
resultater fra deltakelsen i de to foregående programmene, Youth for Europe og Europeisk
volontørtjeneste. Til sammen har over 6000 ungdommer fra Norge deltatt i europeiske
prosjekter siden 1995, i 1999 deltok 1120 norske ungdommer i gruppeutvekslinger,
volontørtjenester og andre tiltak. I det nye programmet «UNG i Europa» åpnes det for
en økning av antall deltakere, og 1200-1500 ungdommer forventes å delta i ulike
prosjekter i år. Innholdet i UNG i Europa 1. Gruppeutvekslinger ·
utvekslingsaktiviteter med en pedagogisk ramme 2. Europeisk volontørtjeneste · gir ungdom
mulighet til å delta i frivillig arbeid 3. Lokale ungdomsprosjekter · gir ungdomsgrupper
muligheten til å motta tilskudd til prosjekter innen en lang rekke områder som
antirasisme, miljø, kultur, ungdomsinformasjon osv. 4. Samarbeidsprosjekter med Sokrates og Leonardo 5. Opplæring, nettverk, informasjon Eurodesk Formålet med
Eurodesk er å spre slik informasjon mest mulig slik at stadig flere ungdommer vet hvilke
muligheter de har. Ved årets begynnelse besto Eurodesk-nettverket av mer eller mindre
aktive nasjonale partnere i 23 land 15 EU-land pluss Norge, Island og Kypros, og i
løpet av sommeren/høsten fem til Estland, Latvia, Litauen, Slovenia og Bulgaria. Eurodesk er nå
inne i en spennende utviklingsfase. Det norske nettverket av lokale Eurodesk-punkter skal
utvides og styrkes. De seks kontorene som er med i samarbeidet så langt er delvis
ungdomsinformasjonskontorer og delvis andre kontorer med Europa-informasjon som
spesialitet. De ligger godt spredt i hele landet fra Finnmark til Vest-Agder.
Programmet gir økonomisk støtte til prosjekter som
bidrar til bedre yrkesrettet opplæring. Utdanningsinstitusjoner, bedrifter og
bransjeorganisasjoner, offentlige institusjoner og forvaltningsorganer, faglige
organisasjoner og andre typer virksomheter kan få støtte gjennom programmet.
Enkeltpersoner kan ikke søke om prosjektmidler direkte, men må søke gjennom den
virksomheten de er tilsluttet. Programmets fase I var 1995 1999. Nå har EU
vedtatt en ny programperiode som skal gå over 7 år. 1,15 milliarder euro skal brukes i
perioden 2000 2006 til å støtte prosjekter som kan bidra til å forbedre yrkes-
og profesjonsopplæringen i Europa. Leonardo-programmet omfatter både grunnleggende
yrkesopplæring og etter- og videreutdanning og er i prinsippet åpent for alle
yrkesgrupper og arbeidssøkere, fra mekanikereleven på grunnkurs til doktoren i fysikk
eller jus som søker ytterligere spesialisering. Opplæringen kan skje både i og utenfor
det offentlige utdanningssystemet, f.eks. ved bedriftsintern opplæring eller
fjernundervisning. Korte kurs er like aktuelle som lange opplæringsløp. Det blir lagt
stor vekt på å trekke bedrifter og partene i arbeidslivet mer aktivt inn i opplæringen
for å oppnå best mulig relevans og kvalitet.
En annen sentral ide er at prosjektsamarbeid gir bedre
prosjekter, gjensidig læring og bidrar til å bygge broer. Derfor stiller en krav om
deltakere fra minst tre land, og fra forskjellige typer organisasjoner og institusjoner
som tradisjonelt ikke nødvendigvis har samarbeidet med hverandre. På denne måten bidrar
en ikke bare til at deltakerne får innsikt i kultur og språk i andre land, men
prosjektene blir også gode fordi partnere med ulik og utfyllende kompetanse, forskjellige
ståsteder og erfaring er med på å legge premissene og bidra til gjennomføringen. En
reduserer dermed muligheten for konflikt når en skal ta i bruk nye opplæringsordninger
eller -materiell som blir utviklet i prosjektet. Også tilskuddsordningen er vel gjennomtenkt: En ønsker
partnere i prosjektet som er skikkelig motivert for jobben så motivert at de er
villige til å investere noe selv! Den økonomiske støtten er ment som fødselshjelper
for prosjektet, som en dytt i ryggen, slik at en kan komme i gang med noe en mener det er
behov for. Derfor blir ingen prosjekter fullfinansiert vanlig tilskudd er 50-75% av
totalbudsjett. Ingen skal fristes til å delta i prosjekter for å berike seg på
EU-midler. Og støtten er tidsbegrenset. Utvekslinger og utplasseringer støttes med et
beløp som skal dekke merkostnadene for dem som reiser. Noe for de
fleste I prinsippet kan alle grupper som er involvert i eller
har interesser i yrkesrettet opplæring på et eller annet nivå, delta i prosjekter i
programmet. Forutsetningen er at prosjektet kan bidra til økt yrkesrelevant kompetanse.
Det betyr bl.a. at også elever og lærere på allmennfaglige studieretninger kan delta
f.eks. ved utplasseringer i arbeidslivet. Det betyr også at rådgivere og administrativt
personale på skolene, samt instruktører og ledere i bedrifter som har lærlinger eller
på annen måte er involvert i opplæring av ansatte, kan få økonomisk støtte til
utenlandsopphold. Disse gruppene, samt lærere på yrkesfag, kan f.eks. bruke programmet
for å styrke språkkunnskaper eller få nye impulser og ideer som kan føre til
forbedringer i egen praksis. Leonardo-prosjekter kan være beregnet på utvikling av
enkeltorganisasjoner og Også
yrkesveiledning Med et stigende antall yrker og økende spesialisering,
og raske endringer i teknologi og marked, blir det stadig vanskeligere å velge utdanning
og yrke. Store og raske endringer i internasjonal økonomi gjør at hver enkelt yrkesaktiv
må regne med å skifte jobb/yrke flere ganger i løpet av sitt voksne liv. Et stadig
tettere internasjonalt samarbeid og færre hindringer mot mobilitet over landegrensene
gjør det mer aktuelt å søke utdanning, yrkesopplæring og arbeid i andre land. Leonardo-programmet ønsker å bidra til utvikling av en
oppdatert yrkesveiledning med høy kvalitet, både overfor ungdom og overfor yrkesaktive
og arbeidssøkende med behov for omskolering, etter- og videreutdanning. Programmet kan
støtte pilotprosjekter som tar sikte på å styrke yrkesveiledningen. Skolerådgivere og
andre yrkesveiledere kan få støtte til studiereiser i andre land. LEONARDO DA VINCI II, 2000 - 2006 Det er relativt små forskjeller mellom Leonardo I og II
når det gjelder mål og innhold. Men det skal bli mindre papir og byråkrati, samt en
forenklet søknadsprosedyre i den andre fasen. Langt større ansvar blir lagt på de
nasjonale kontorene når det gjelder administrasjon og oppfølging av de enkelte
prosjektene. Forenkling og desentralisering vil forhåpentligvis gjøre terskelen for
deltakelse lavere og avstanden til beslutningstakerne mindre. Leonardo II er åpent for deltakelse fra i alt 31 land:
alle land i EU/EØS-området, samt land i Baltikum, Øst- og Sentral-Europa som søker
nærmere tilknytning til EU. Deltakelsen til
de nye landene er kanskje et av de mest iøynefallende trekk ved den nye
programperioden. Overføring av ekspertise, opplæringsmateriell og kunnskap til de nye
markedsøkonomiene har høy prioritet. Fem typer
prosjekter Pilotprosjekter for å fremme innovasjon og økt
kvalitet i yrkes- og profesjonsutdannelse Språkprosjekter som tar sikte på å styrke
yrkesrelevant språkopplæring og forståelsen
av andre kulturer i forbindelse med yrkesutdannelse Utvikling av tverrnasjonale samarbeidsnettverk for
utveksling av ideer, erfaringer og god praksis Utvikling og ajourføring av referansemateriale -
undersøkelser og analyser, sammenligning av data, informasjonsinnsamling og spredning av
informasjon og god praksis Det kan gis særlig støtte til prosjekter som vil fremme
bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i yrkes- og profesjonsopplæring. Tre
prioriterte områder · Å forbedre ferdigheter og kvalifikasjoner
hos personer, især for unge, i grunnleggende yrkesutdanning på alle nivå En vil gi høy prioritet til prosjekter som rettes mot
grupper som står svakt i arbeidsmarkedet, samt prosjekter som fremmer likestilling og
like muligheter for menn og kvinner. 59 millioner
euro i 2000 Sokrates Økt
publikumsvennlighet Fakta om
Sokrates Mål Skolesamarbeidet
Comenius Comenius har tre hovedområder: Skolepartnerskap · Språkprosjekter
inkluderer to skoler fra to europeiske land og fokuserer på språkopplæring. Det gis
prioritet til mindre brukte språk, og kan omfatte klasseutvekslinger når elevene er over
14 år. · Skoleutviklingsprosjekter
involverer samarbeid mellom skoler om utveksling av erfaringer i forhold til for eksempel
læringsmetoder, organisering, bekjemping av vold eller sosial eller kulturell
integrering. · Flernasjonale
samarbeidsprosjekter mellom forskjellige typer institusjoner om opplegg for skolering
av lærere. · Individuelle
stipender for lærerstudenter, lærere eller annet undervisningspersonell for
deltagelse på praktiske kurs i andre land eller felles europeiske kursopplegg. Erasmus -
høyere utdanning Studenter kan ta 3 til 12 måneder av studiet sitt ved et
universitet eller høyere utdanningsinstitusjon i et annet deltagerland. Studiet blir
godkjent som del av utdanningen, slik oppholdet ikke skal forlenge utdanningen.
Lærerstedene må på forhånd ha etablert samarbeidsavtaler om Erasmusdeltagelse.
Studenter kan også få et stipend i tillegg til sine vanlige støtteordninger. Lærere kan delta på Erasmus gjennom lærerutvekslinger,
samarbeid om felles forberedelse av kurs, intensivkurs (som sommerkurs) eller tematiske
nettverk. Grundtvig -
livslang læring · Samarbeidsprosjekter
som voksenopplæringsorganisasjoner ønsker å gjennomføre i samarbeid med tilsvarende
organisasjoner i andre europeiske land. Det kan være for å utvikle systemer for
godkjenning av kompetanse som oppnås gjennom uformelle kanaler eller for eksempel
utvikling av nye opplæringsformer og læremetoder. · Opplæringspartnerskap
for mindre organisasjoner og samarbeid i mindre skala. Det vektlegges å skape kontakt
mellom partnere i forskjellige land tidlig i prosessen med å utvikle felles prosjekter.
Det kan være organisering av konferanser, utstillinger eller besøk for å utveksle
erfaringer, praksis og metoder. · Opplæringsmobilitet
i forhold til å støtte undervisningspersonell som ønsker å delta på kurs i andre land
i en til fire uker. Støtte kan gis til alt personale som er involvert i voksenopplæring. · Grundtvig-nettverk
gir voksenopplæringsaktører et mer varig grunnlag for utveksling av erfaringer og
diskusjon. Det gis støtte til to typer nettverk: tematiske nettverk er fora for diskusjon
av sentrale spørsmål og prosjektnettverk gir deltagere for institusjoner som deltar i
partnerskap å fortsette samarbeidet samtidig som de deler erfaringene med andre. Lingua -
språkopplæring · Fremme
språkopplæring · Utvikling
av redskaper Andre
programmer A future without frontiers Young peoples
Europe Andre publikasjoner om ungdom og utdanning Norsk materiell om ungdomsprogrammene Leonardo (Teknologisk
institutt): tlf: 22 86 50 00 Europavegen Racist?
Hvem, mig!? Tegneserie for barn og ungdom om rasisme, fremmedhat og frykt
for det som er annerledes. Inneholder en faktaseksjon til slutt med introduksjon til EUs
strategi for å bekjempe rasisme. 32 sider. Engelsk utgave. - Le Magazine. Spesialmagasin for utdanning, opplæring og ungdom i Europa (utgave nr 11, 1999). Inneholder blant annet artikler om de forskjellige EU-programmene for ungdom og informasjon om landene man kan dra til. 36 sider. Engelsk utgave. The Raspberry ice cream war CD-ROM Ledige
stillinger ved Europakommisjonens delegasjon Viktigste
arbeidsområde er produksjon av norsk nyhetsbrev og informasjonsmateriell, samt
pressesammendrag på engelsk. Andre oppgaver kan være oppdatering av Delegasjonens
hjemmeside på internett, organisering av seminarer og deltakelse ved messer. I tillegg
kommer løpende besvarelser av forespørsler fra media og allmenheten. Vi søker en
serviceinnstilt og fleksibel yngre person, gjerne med bakgrunn som informatør og/eller
journalist eller med erfaring fra politisk eller organisatorisk arbeid. God kjennskap til
EUs politikk og institusjoner er en forutsetning. Det er også nødvendig med god
samfunnskunnskap og interesse for europeiske spørsmål. God skriftlig og
muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk er en forutsetning. Vi tilbyr et hyggelig
miljø i internasjonale omgivelser og en jobb som gir god kompetanse på EU-spørsmål. Nærmere opplysninger
kan fås ved Tore Myhre, tlf. 23 11 51 76, e-post: tore.myhre@delnor.cec.eu.int. Det tas forbehold om
godkjenning fra Brussel. Økonomimedarbeider Vi søker en
serviceinnstilt og fleksibel person med bakgrunn innenfor regnskap og administrasjon.
Ordens- og organisasjonssans vil bli vurdert høyt, og gode datakunnskaper er ønskelige. Ytterligere
informasjon om jobben kan fåes ved henvendelse til Grete Martensen på telefon 23 11 51
70, epost: grete.martensen@delnor.cec.eu.int. ------- Søknadene, som må
være Delegasjonen i hende senest 7. juli 2000, sendes til: Merkes:
informasjonsmedarbeider eller økonomimedarbeider
|
|
|